Så langt har Norge fått levert to NH90. Mottakskontrollen på maskin nummer tre blir avgjørende for hvor mange flere vi vil se med norske farger. (Bilde: Agusta Westland)

NH IINDUSTRIES NH90

Nå avgjøres NH90s fremtid i Norge

Leveransen av tredje helikopter blir avgjørende.

Norsk variant

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring.
  • Alle 14 NH90 vil ha identisk grunnkonfigurasjon. For best mulig å kunne tilpasse helikoptrene for ulike roller og oppdrag, som søk og redning (SAR), kystvakt, anti-ubåtkrigføring, overflateovervåking med mer, kan helikoptrene i løpet av fire timer av- eller påmontere ulike sensor- og våpenpakker
  • Den norske NH-90-anskaffelsen har en budsjettramme på 6,3 milliarder kroner. Bestillingen ble gjort i 2001
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia
  • De norske NH90 vil ha enkelte løsninger som avviker fra ”standarden” for den maritime NH90 versjonen: digital kartløsning, eksterne redningsflåter, forbedret ESM-system, ekstra interne drivstofftanker, mission recorder, hjelmmontert sikt og display (HMSD) mm

NH90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn
  • Leveranser: 128 NH90 til 11 land, hvorav 19 NFH-versjoner (per desember 2012)

Når og i hvilken tilstand NH Industries leverer det tredje norske NH90-helikopteret, og hvor mye det i så fall vil koste å anskaffe et annet helikopter, vil avgjøre NH90s fremtid i det norske luftforsvaret.

Det kommer fram i svar fra Forsvaret og Forsvarsdepartementet til Teknisk Ukeblad som har stilt en del NH90-relaterte spørsmål.

Les også: Her reddes redningshelikopteret

Vurderer frister på nyåret

I slutten av november ble de andre av i alt 14 bestilte fregatt- og kystvakthelikoptre levert fra NH Industries'/Agusta Westlands sluttmonteringsfabrikk i Tessera, like ved Venezia.

Dette skjedde nøyaktig ett år etter at det første helikopteret ble levert. Det første helikopteret ble levert seks år forsinket. Kontrakten ble tegnet for elleve år siden.

Daværende forsvarsminister Espen Barth Eide sa til Stortinget i august at det ville bli aktuelt å anskaffe andre helikoptre dersom NH90 «blir ytterligere vesentlig forsinket».

Forsvarsdepartementet vil ikke være konkrete om hva slags frister industrien har fått:

– De videre frister er knyttet opp mot den reviderte leveringsplanen,  og FD vil vurdere dette spørsmålet på nyåret. I tillegg er det iverksatt et arbeide med å se på konsekvenser av å eventuelt bytte til et annet helikopter. Dette arbeidet vil bli avsluttet rundt nyttår, heter det fra departementet.

Plan B

15. juni i år ga departementet Luftforsvaret i oppgave å vurdere alternativer til NH90 dersom helikopteret ble enda mer forsinket, eller i verste fall ikke kan leveres i det hele tatt med den kapasiteten Forsvaret krever.

Luftforsvarsstabens svar var at Sikorsky MH-60R Seahawk er ett alternativ.

Siden har som kjent Danmark vedtatt å erstatte sine Lynx kystvakthelikoptre med ni Seahawk. De første helikoptrene skal leveres i 2016.

Innen nyttår skal Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) levere en analyse av hva slags konsekvenser og kostnader det vil ha å bygge om og tilpasse Sjøforsvarets helikopterbærende fartøy for drift av Seahawk.

Dette oppdraget fikk Flo 28. august. Det blir også gjort en formell henvendelse til amerikanske myndigheter for å spørre om pris og tilgjengelighet på helikoptertypen.

– Vi er i en prosess og har ennå ikke konkludert med hva vi kommer til å gjøre. Det avhenger blant annet av utviklingen med leveransene videre av NH90 de nærmeste måneder og analysen vi vil motta fra Forsvaret. Dersom Forsvaret velger å avslutte kontrakten med NHI, vil det bli gjennomført en ny anskaffelsesprosess hvor også andre kandidater enn Seahawk vil bli vurdert, skriver departementet til TU.

Les også: Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre

Egenbeskyttelse

Da Flo tok mottak av det andre NH90-helikopteret 28. november, fortalte Ivar Dyrdal, leder for anskaffelsesprosjektet hos Flo, at de siste forsinkelsene skyldtes at mottakskontrollen avslørte mange kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder.

Han forklarte at det er gjort grep på NHI-fabrikken i sommer og høst for å heve kvaliteten. Men det er først nå på mottakskontrollen på helikopter nummer tre det vil synliggjøres hvor godt disse tiltakene har virket og om industrien oppfyller de forventningene Forsvaret har.

Det er et Nato-samarbeid på kvalitetssikring. Norsk militær kvalitetssikringsmyndighet i Flo har jobbet tett med italienske kolleger i diverse såkalte QA-prosjekter i sommer og høst opp mot NHI-fabrikken for å få den nødvendige kvalitetshevingen på plass.

TU har spurt Flo hva slags tilpasninger som fortsatt mangler på den norske varianten av NH90 (det utvikles ialt 22 varianter – se faktaboks til høyre).

– Tilpasninger som skal til for å kunne ivareta en kystvaktrolle er på plass, dette har hele tiden vært en forutsetning for å ta i mot de første helikoptrene. Tilpasninger for å kunne ivareta fregattrollen, for eksempel system for egenbeskyttelse av helikoptrene, arbeides det fortsatt med, opplyser Flo.

Les også: NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene

SAR-konkurranse

De åtte kystvakthelikoptrene og seks fregatthelikoptrene har en budsjettramme på drøyt seks milliarder kroner.

I tillegg konkurrerer NH Industries om kontrakten verdt nærmere 17 milliarder kroner totalt, inkludert infrastruktur, om å erstatte 330-skvadronens Westland Sea King-helikoptre.

De tre andre konkurrentene i den norske redningshelikopteranskaffelsen Nawsarh er Agusta Westland AW101, Eurocopter EC225/725 og Sikorsky S-92.

Anbudsfristen gikk ut 18. desember, og det er ventet at forhandlingene starter i mars.

Det danske forsvaret har bestilt ni slike MH-60R Seahawk fra Navair/Sikorsky/Lockheed Martin. Norge har bedt om pris på samme helikoptretype.
Det danske forsvaret har bestilt ni slike MH-60R Seahawk fra Navair/Sikorsky/Lockheed Martin. Norge har bedt om pris på samme helikoptretype. MC3 Sebastian McCormack

Les også:

Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter

Russisk helikopter satte høyderekord

Sikorsky håper på norsk kontrakt