MARITIM

Multifartøy på batteri og diesel skal fiske og forske

Nye «Sunny Lady» til nær 400 millioner kroner er et multifartøy på multidrivstoff. Reder Sigurd Teige mener skipet, som både skal fiske og forske, setter standarden for havgående fartøy frem mot 2030.

«Sunny Lady» til kai på Mjølstadneset utenfor Fosnavåg. Fartøyet er 86 meter langt og dermed en av Norges største fiskebåter. Skipet er bygget i Tyrkia, men utrustet med norsk og nordeuropeisk teknologi.
«Sunny Lady» til kai på Mjølstadneset utenfor Fosnavåg. Fartøyet er 86 meter langt og dermed en av Norges største fiskebåter. Skipet er bygget i Tyrkia, men utrustet med norsk og nordeuropeisk teknologi. Foto: Jørn-Arne Tomasgaard

Ideen bak multifartøyet er at skipet ikke skal ligge uvirksomt når kvotene med sild, lodde, kolmule og makrell er fylt opp. Da skal båten kunne rigges om med undervannsfartøy og annet utstyr for å jobbe for offshoreindustrien. Arbeidsoppgaver kan være lett seismikk, bunnsurvey eller rørservice. «Sunny Lady» er også rigget for å ta oppdrag innen havforskning. Blant annet er det eget laboratorium om bord. Og dette er også sertifisert som lasteskip.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.