Uttalelsen hans kommer i etterkant av et intervju Teknisk Ukeblad har med Rune Elvik, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI), avdeling for sikkerhet og miljø.
Elvik hevder bedre veier gir høyere fart:
– For mange forbedringer av veier gjør at deler av gevinsten blir tatt ut i form av høyere fart...Midtrekkverk gir neppe høyere fart. Men bredere og rettere veier og motorveier gir høyere fart, sier TØI-forskeren.
Les saken her:
– Minst risiko
Det siste er ikke riktig, ifølge Dagfinn Moe, seniorforsker ved SINTEF Transportforskning.
– Motorvei klasse A er de mest stabile og minst farlige veiene vi har.
Dette er den veitypen med minst risiko for alvorlige ulykker i forhold til trafikkmengde, sier Moe til Teknisk Ukeblad.
Les også:
– Møteulykker og utforkjøringer
Han hevder at det ikke er tvil om at motorveier med adskilte kjøreretninger og veier med midtrekkverk er de sikreste veiene.
– Møteulykker og utforkjøringer tar flest liv. Slike ulykker er det nesten ikke på disse veiene, sier Moe.
Men han mener at vanlige landeveier med god asfaltstandard ikke nødvendigvis er tryggere enn en vei med dårligere kvalitet.
– Her kan fristelsen til å øke farten bli stor for en del bilførere. Så sånn sett kan Elvik ha rett, sier Moe.
Les også: – Bruk fem milliarder mer på vei
Farlig bilslitasje
Samtidig legger han vekt på at den gjennomgående dårlige asfaltstandarden i Norge er en sikkerhetsfaktor med negativt fortegn.
– Hull og sporete veier gjør at bilførerne ikke har tilstrekkelig fokus på det de skal - å kjøre sikkert.
Dessuten blir det unødvendig rask slitasje på viktige sikkerhetskomponenter som forstilling og støtdempere selv på nyere biler.
Dette kan skape farlige situasjoner, men fordi slike slitasjer skjer gradvis, merker ikke mange sjåfører at for eksempel støtdemperne burde ha vært byttet. Jeg tror myndighetene ikke tenker i disse baner, sier Moe.
Les også: Nye biler tåler ikke norske veier
– Mer fokus
Han mener det bør settes mer fokus på trafikksikkerheten i Norge.
– Det er gunstig å belyse dette. Jeg tror Statens vegvesen går i tenkeboksen i etterkant av den tragiske ulykken der fem personer mistet livet i Troms i forrige uke, ikke minst for å evaluere hvilke veistrekninger som bør få midtdelere, sier Dagfinn Moe.
Les også:
– Veiforvaltningen må granskes
– Veier er blodårer i samfunnet