LUFTFART

Motordel fra Airbus 380-fly funnet på innlandsisen etter to års jakt

I 2017 mistet en fransk A380-800 store deler av motoren over Sør-Grønland. Nå er den funnet av en GEUS-ledet ekspedisjon som var i ferd med å gi opp. 

Fire meter under innlandsisen på Grønland fant etterforskere endelig den såkalte fan hub-en som kan oppklare hvorfor en A380-800 mistet en av motorene sine i 2017. 
Fire meter under innlandsisen på Grønland fant etterforskere endelig den såkalte fan hub-en som kan oppklare hvorfor en A380-800 mistet en av motorene sine i 2017.  Foto: Dirk van As, Greenland Guidance
Av Thomas Djursing, Ingeniøren.dk
2. juli 2019 - 15:48

Etter to års leting har en gruppe etterforskere under ledelse av GEUS endelig funnet den avgjørende motordelen som forhåpentlig kan oppklare hvorfor et Air France-fly av typen A380-800 mistet den ene motoren i 2017. 

Uhellet skjedde over innlandsisen den 30. september under en flygning fra Paris til Los Angeles, da de 497 passasjerene og 24 besetningsmedlemmer hørte et høyt smell etterfulgt av rystelser. De kunne konstatere at store deler av motor nummer 4 – den ytterste på høyre side av flyet – var forsvunnet.

Luftinntaket og alle viftebladene (markert med rødt) forsvant fullstendig fra jetmotoren. Nå er interessen stor rundt den såkalte fan hub-en, som holder sammen viftebladene (markert med blått). <i>Foto:  Engine Alliance</i>
Luftinntaket og alle viftebladene (markert med rødt) forsvant fullstendig fra jetmotoren. Nå er interessen stor rundt den såkalte fan hub-en, som holder sammen viftebladene (markert med blått). Foto:  Engine Alliance

Etter uhellet fant etterforskere 31 deler, men ikke den siste og avgjørende delen; den såkalte fan hub-en, eller turbinakselen foran på motoren. Det er en sentral del som motorens 24 vifteblader er festet til. Havarikommisjonen i Frankrike mener at akkurat denne delen er nøkkelen til å oppklare havariet.

Den 23. mai i år pep det i metalldetektoren til etterforskningsleder Ken Mankoff, og jubelen sto i taket: 

– Vi begynte bare å hoppe rundt i glede. Det hadde vært en vanvittig dag, og vi var veldig nær ved å gi opp, forteller han. 

Bega seg ut på snødekte bresprekker 

I to år hadde etterforskerne fra GEUS med jevne mellomrom gjennomført ekspedisjoner til Sør-Grønland i temperaturer ned til minus 35 grader celsius, stormende kuling og risiko for å treffe på sultne isbjørner.

I mai måned var de i ferd med å avslutte ekspedisjonen, og hadde snevret inn søkeområdet til et område på tre ganger fem kilometer. Her hadde et overvåkningsfly fra det franske romfartslaboratoriet ONERA pekt ut en rekke mulige steder hvor den 150 kilo tunge flydelen kunne tenkes å befinne seg. 

Roboten FrostyBoy som etterforskerne hadde med seg for å lokalisere flydelen. <i>Foto:  Austin Lines, Polar Research Equipment.</i>
Roboten FrostyBoy som etterforskerne hadde med seg for å lokalisere flydelen. Foto:  Austin Lines, Polar Research Equipment.

Den 23. mai hadde etterforskerne gjennomsøkt alle stedene, unntatt ett.

– Det siste stedet var et forferdelig område fylt med snødekte bresprekker som vi ikke kunne se, og var redde for å falle ned i, forteller Ken Mankoff.

Roboten FrostBoy fra Polar Research Equipment hjalp etterforskerne med å finne bresprekkene under snøen ved å benytte GPR-radaren sin. Men i løpet av dagen begynte vinden å øke på. 

Værmeldingen rapporterte at en storm var på vei, så etterforskerne fikk det travelt. De måtte også tenke kreativt, siden den ene sensoren som skulle lokalisere flydelen – den såkalte SnowTem fra Aarhus Universitet – var for tung og risikabel å trekke ut på området med bresprekker. 

– Vi endte opp med å ta den fullstendig fra hverandre på isen, feste sammen delene med gaffatape og bambus, og trekke den etter oss, forteller Ken Mankoff. 

Gravde løs flydel med motorsag og varmekanon

I løpet av dagen registrerte de to medbragte detektorene metall under isen, og etterforskerne var ikke i tvil om at dette var flymotordelen som nå befant seg under fire meter snø.

Vis mer

På grunn av været måtte etterforskerne likevel forlate området med helikoptre, og vendte først tilbake nylig. De slo leir i to dager på en liten «øy» mellom to bresprekker mens de jobbet med å få gravd opp flydelen. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Til den jobben brukte etterforskerne motorsager, spader, varmekanon og en elektrisk kran.

Nå blir flydelen sendt til den franske havarikommisjonen som skal finne ut av hvorfor en GP7200 motor fra Engine Alliance med 3527 flygninger plutselig brøt sammen over den grønlandske innlandsisen.

U.S. Marines with Marine Corps Systems Command, fire a Stinger Missile from a Marine Air Defense Integrated System (MADIS) at Yuma Proving Ground, Arizona, December 13, 2023. The MADIS Mk1 and Mk2, pictured, form a complementary pair and will be the basic building block of the Low Altitude Air Defense (LAAD) Battalions’ ground-based air defense capability. 

(U.S. Marine Corps photo by Virginia Guffey)
Les også

USA tar i bruk nytt droneluftvern med mye norsk teknologi

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.