MILLIARDOMSETNING: Statoil Mongstad er operatør for tre kommersielle bedrifter på Mongstad. I 2008 hadde disse selskapene en samlet omsetning på om lag 4,5 milliarder kroner. (Bilde: Mona Sprenger)

Mongstad: Vil koste mer enn 25 milliarder

  • Klima

I sin masterplan for Mongstad anslo Statoil at anlegget ville koste 25 milliarder kroner, men prisen kan bli enda høyere ved en eventuell stans i driften på Mongstad.

Mongstad består av et kraftvarmeverk, oljeraffineri, et NGL-prosessanlegg og råoljeterminal.

– Det er ikke mulig å gjøre tilkoblingene av renseanlegget uten stans i anleggene, sier Jon Arnt Jacobsen, konserndirektør i Statoil ASA.

– Når kan det gjennomføres?

– Vi håper å kunne gjøre det under revisjonsstansen som vi utfører ca. hvert tredje år.

– Hva vil en uforutsett stans koste i døgnet?

– Nei, det kan vi ikke svare på, sier Jacobsen.





– Høy risiko

Statoil Mongstad er operatør for tre kommersielle bedrifter på Mongstad. I 2008 hadde disse selskapene en samlet omsetning på om lag 4,5 milliarder kroner.

– Tilknytning og integrering av renseanlegget har vist seg å være mer komplekse enn vi trodde da vi startet prosjektet. Ustabil drift i et av anleggene vil skape problemer for hele Mongstad, mener Jacobsen.

– Ombygginger av landanlegg har representert noen av de største overskridelsene i norsk oljehistorie. Modifikasjoner har ofte vist seg vanskeligere enn man først har lagt til grunn, sier professor i petroleumsøkonomi ved Universitetet i Stavanger, Petter Osmundsen.





– Dårlig regnestykke

Osmundsen er opptatt av at regjeringens utsettelse av investeringsbeslutningen til 2014 vil gjøre renseanlegget til et dyrere klimatiltak.

– Problemet er at anlegget blir eldre, når man modifiserer det. Det fører til dyrere enhetskostnader per tonn CO2, fordi gjenværende driftstid reduseres. I 2018 vil anlegget ha færre år igjen og rensingen vil derfor bli dyrere, målt per tonn fanget CO2, sier professoren, som tror at regnestykket for Mongstad blir veldig dårlig.

– Men til syvende og sist er det snakk om politikk, sier han.





– Pengeblinde

Når regjeringen har utsatt investeringsbeslutningen til neste stortingsperiode, kan det bli en borgerlig regjering som tar avgjørelsen.

– Høyre vil ikke gi noe blankofullmakt til Mongstad, selv om vi mener at utvikling av fangst og lagring av CO2 er viktig, sier Nicolay Astrup i Høyre.

– FrP vil ikke forplikte seg til å rense Mongstad koste hva det koste vil. Det er det enighet om på borgerlig side, sier energipolitisk talsmann i FrP, Ketil Solvik-Olsen. Han mener at det er mer relevant å utvikle renseteknologi for kullkraft.

– De globale resultatene er viktigere enn den geografiske plasseringen, sier han, og setter spørsmålstegn ved om regjeringen har gjort det nødvendige forarbeidet før de lanserte prosjektet.

– Det virker som om regjeringen har blitt pengeblinde når det gjelder CO2-rensing.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.