Sjøfartsdirektør Olav Akselsen ønsker et mer fleksibelt internasjonalt regelvlerk foran norske særregler. (Bilde: Tore Stensvold)

VERFTSKONFERANSEN 2012

Moderniserer sjøfartsdirektoratet

Elektronisk søknadsbehandling og enklere språk. Sjøfartsdirektoratet er på god vei til å moderniseres.

ÅLESUND: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen får gode skussmål for å ha gjort mye for å modernisere direktoratet i løpet av de snart tre årene han har hatt stillingen.

Dem som klager over at regelverket er for stivt, møter ikke lenger bare et skuldertrekk, men blir tatt med på råd.

Oljeselskap og offshorerederier har helt andre behov enn det som dekkes av det eksisterende regelverket. Oljeselskapene trenger flere typer kjemikalier, og andre typer enn dem som står på felleslisten. De internasjonale reglene er ikke beregnet på slike tilfeller.

Les også: Dette skipet drives med lokomotivteknologi

Avleggs regelverk

– Vi ser at reglene ikke er tilpasset dagens olje- og gassvirksomhet. Men vi ønsker ikke å lage norske særregler, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen til Teknisk Ukeblad.

Forsyningsskipet Far Solitaire ble i september Far Solitaire kåret til Årets skip av Skipsrevyen. Skipet kan frakte mer kjemikalier enn andre PSV-er.

Designerselskapet Rolls-Royce og rederiet Farstad takker Sjøfartsdirektoratet for å komme dem i møte. Far Solitaire har nå tillatelse til å ta med opp til 1600 kubikkmeter kjemikalier, men kun de 18 som står på myndighetens fellesliste.

– Vi måtte finne en spesialløsning i dette tilfellet, men jobber for å få til et mer fleksibelt internasjonalt regelverk, sier Akselsen til Teknisk Ukeblad.

Les også:

30 % mindre utslipp i 2020

– Skipsfarten skal ikke slippe ut klimagasser  

Stabilitetskrav

Det samme gjelder for ankerhåndteringsfartøy. Etter ulykken med Bourbon Dolphin 12. april 2007, Foreslår tiltak etter Bourbon Dolphin-ulykken behov for strengere stabilitetsregler.

I FN-systemet IMO, er det ikke så mange land som er like opptatt av denne skipstypen.

– Derfor tar det lenge tid å få det inn i det internasjonale regelverket. Vi kunne laget norske flaggstatsordninger, men det vil vi helst unngå, sier Akselsen.

Norske spesialregler vil ikke tjene norske interesser, rederier eller sjøfolk, tror Akselsen. Det kan bety dyrere norske skip og skremme til utflagging.

Les også: Lanserer “grønn” oljetanker

Akselsen: – Vær offensive, sats på gass

Slipper dobbelregistrering

Sjøfartsdirektoratet innfører nå elektronisk behandling av refusjonsordningen for sjømannsskatt, og fra nyttår skal alle sertifikater kunne fornyes via nettet.

– Det betyr veldig store besparelser, ikke bare for oss, men også for rederier og sjøfolk. De skal slippe å taste inn samme informasjon flere ganger. Vi henter inn fra databaser, sier Akselsen.

Les også: – Innovasjonsevne, kvalitet og levering til rett tid

Nettskjema

Fornyelse av sertifikater har vært en tidkrevende og omstendelig prosess med mye registrering og innsending av skjemaer og papirer. Mange glemmer en del av papirene.

Dermed har det blitt mye brev fram og tilbake for å få komplette søknader. På nett vil man ikke få levert før søknaden er fullstendig. Dermed går saksbehandlingen mye raskere.

– Det skal være klar til bruk fra nyttår, sier Akselsen.

Les også: Langer ut mot vikarbyrådirektivet

Språkvask

For to år siden satte direktoratet i gang en aksjon for å forenkle språket.

Veldig mye tid gikk med til å forklare og oppklare innholdet i brev som ble sendt fra Sjøfartsdirektoratet.

– Det var ikke alltid vi kunne svare selv på hva som sto i brevene, sier Akselsen med et lurt smil.

– Det er mye tid og arbeid å spare på å skrive så klart og tydelig at det ikke krever flere telefoner og nye brev.

Sjøfartsdirektoratet er den første offentlige etaten som er ISO-sertifisert. Det betyr krav til kontinuerlige forbedringer.

– Det stiller store krav til oss. Det er viktig at vi også utsetter oss for at eksterne kikker oss nærmere i kortene, sier Akselsen.

Les også:

Dette er fremtidens skipsbro

Wärtsilä flytter ut produksjonen

Tillater statsstøtte til verft

150 millioner til skipsinnovasjoner