STØTTEFRITT: Norske skipsbyggere får ikke en krone i statsstøtte, og vil heller ikke få det med de nye retningslinjene i EU/EØS-området. (Bilde: Tore Stensvold)

Tillater statsstøtte til verft

  • Industri

EFTAs overvåkingsorgan (EFTA Surveillance Authority) har gått igjennom regelverket for statsstøtte til skipsverft i EU og EØS-området. Fra og med i dag, 1. februar, er det skjerpet på noen områder, og åpner et nytt område.

Skipsverft kan søke om regional statsstøtte, til vesentlige innovasjoner og til utvikling av ny teknologi som innebærer betydelige forbedringer fra tilgjengelig teknologi.

Rigger og flytere

– Det nye er at det kan gis støtte til flytende innretninger, det vil si borerigger eller lignende, sier direktør Per Andreas Bjørgan i ESA til Teknisk Ukeblad.

Retningslinjene for statsstøtte skal hjelpe utviklingen i regionene og fremme teknisk utvikling, spesielt innen miljørettede tiltak.

Les også: Undertegnet ny NOx-avtale

Maks 20 prosent

De nye retningslinjene gjelder i to år. EU har siden 2004 godtatt støtte til skipsbyggingsindustrien under gitte forutsetninger.

Årsaken er at industrien er så spesiell med korte byggeserier, stor størrelse og høy verdi. Kompleksiteten til enhetene samt at prototyper også går ut i kommersiell bruk.

Støtte kan bare gis til opp til 20 prosent – under forutsetning av at det virkelig er snakk om innovative produkter eller prosesser – dvs. teknisk nytt eller vesentlig forbedret produkt sammenlignet med “state of the art” i industrien og at det innebærer en risiko for teknisk eller industriell feiling.

Egil Holland Norsk Industri bransjesjef maritim næring
BETYDNINGSLØST: Støtteregler til verft betyr ingen ting for Norge, mener Egil Holland i Norsk Industri. Tore Stensvold

Uten betydning

– Dette har overhodet ikke noe å si for norske verft. Den norske stat gir aldri støtte til verft og skipsbygging, sier bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri til Teknisk Ukeblad.

Bjørgan vedgår at retningslinjene ikke forplikter staten til å støtte noe, og at reglene heller ikke gjelder EU-midler.

Les også: NOx-fond modell for CO2-fond

Hjelper EU-verft

Holland får helhjertet støtte fra Kjersti Kleven, styreleder i Kleven Maritime.

Styreleder Kjersti Kleven i Kleven Maritime AS, Ulsteinvik
Holland får helhjertet støtte fra Kjersti Kleven, styreleder i Kleven Maritime. KONKURRANSE: Styreleder Kjersti Kleven i Kleven Maritime tror EU-støtte kan gavne konkurrentene. Tore Stensvold

– Reglene åpner tvert imot for at våre konkurrenter i Europa kan få støtte til å utvikle seg på områder vi allerede er gode på, spesialskip og offshorefartøy. Det betyr tøffere konkurranse for oss, sier Kleven.

Norsk Industri vet at de aller fleste land i EU er rause med å støtte sin egen verftsindustri, først og fremst for å berge arbeidspalsser og for å stå i mot konkurranse fra Asia.





NOx-krangel

ESA-direktøren viser til NOx-fondet på ett område der norske verft nyter godt av statsstøtten. Verft, utstyrsleverandører og rederier kan søke om penger fra NOx-fondet for tiltak som reduserer utslippene av nitrogenoksider.

– NOx-fondet har ingen ting med statsstøtte å gjøre, sier Holland.

– Avgiften betales først inn, deretter kan man søke om å få noe tilbake, sier han.

Verken Holland eller Kleven har noe tro på at noen verft vil få noen statsstøtte til å utvikle og bygge flytende innretninger. Store rigger bygges ikke ved norske verft.

Les også: NOx-fond kan være modell for miljøkutt