MOBIL MÅLING: Den mobile energikanalen kaller Cinclus en ny tjeneste som trolig vil tilbys norske kunder når installasjonen av automatiske strømmålere starter for fullt. (Bilde: Telenor Cinclus)
MOBIL MÅLING: Den mobile energikanalen kaller Cinclus en ny tjeneste som trolig vil tilbys norske kunder når installasjonen av automatiske strømmålere starter for fullt. (Bilde: Telenor Cinclus)
NØDKNAPP: Kun et trykk på knappen, og kontakten med nødsentralen er opprettet. (Bilde: Trond Heggelund)

Mobilsnakk mellom maskiner

  • ittelekom

NVE har nylig sendt ut en forskriftsendring på høring som anbefaler at det installeres automatiske strømmålere i alle norske husstander.

Det tas sikte på full utrulling fra april neste år med avslutning innen 2013.

Svensk ledelse

I Sverige har man kommet lenger. Telenor Cinclus har derfor hatt Sverige som sitt hovedmarked, i påvente av norske forskrifter.

Telenor Connexion har sitt utspring nettopp i Sverige. Hovedtyngden har så langt ligget på tilbud om kommunikasjon mellom mobile enheter.

Transportnæringen og Volvo og Scania har således vært, og er fortsatt, tunge samarbeidspartnere.





Ingen interessekonflikt

I forbindelse med den formelle etableringen av Telenor Connexion ble imidlertid også store svenske energiselskaper trukket frem som potensielle kunder.

– Det ligger ingen interessekonflikt i dette. Snarere tvert om. Vi vil kunne tilby Cinclus våre tjenester i de markeder de måtte ha behov for det, sier fungerende administrerende direktør Fredrik Salvesen i Telenor Connexion.

SIM-kort

Han nevner spesielt land hvor Telenor ikke allerede er etablert.

– Her kan vi tilby våre SIM-kort for bruk i Cinclus sine strømmålere. Men vi må selvsagt være konkurransedyktige med andre aktører i markedet, sier Salvesen.

I Sverige vil trolig Connexion på sikt ta over forvaltningen av alle M2M-forbindelser på en dedikert kommunikasjonsplattform, også for nåværende og kommende kunder til Cinclus i landet. Men vi er fortsatt i en tidlig fase, og avtaler om dette er ennå ikke inngått, sier Salvesen.





Smart måling

Salgsdirektør Knut Kårhus hos Cinclus bekrefter at det ikke er noe overlapp mellom de to selskapenes virksomhet.

– Vår virksomhet er en tjeneste vi kan kalle smart måling. For å utføre denne tjenesten trenger vi kommunikasjon. Der kan vi bruke Connexion som leverandør, eller vi kan kjøpe samme tjenester fra lokale leverandører. I Sverige er vi kunder av Telenor Sverige AB i dag. Når de på sikt overfører sin M2M-kommunikasjon til Connexion, følger vi naturlig med. De vil for oss altså være en underleverandør, sier Kårhus.





Naturlig samarbeidspartner

Kårhus sier videre at det vil være naturlig å samarbeide med Connexion når de nå utvider i nye markeder som Finland, Danmark, Nederland og etter hvert også andre europeiske land.

– I disse markedene vil vi kunne ha stor nytte av et slikt samarbeid, selvsagt under forutsetning av at de er konkurransedyktige på pris og kvalitet med lokale leverandører, sier Kårhus.





Måler på mobilen

Kårhus forteller ellers at Cinclus selvsagt er klare til å kjempe om å kapre flest mulig av de norske energiverkene når nå utrullingen av automatiske strømmålere skal starte for fullt her hjemme.

De nye systemene åpner for en rekke nye tjenester og muligheter. Ett område Cinclus har jobbet litt med er det de kaller en mobil energikanal. Det vil si at abonnentene kan hente opp strømmåleren på mobiltelefonen.

Der kan de både se forbruket og eventuelt også gjøre justeringer uansett hvor de måtte befinne seg.

– Produktet er ikke ferdig utviklet. Men vi har god kommunikasjon med kunder som Fortum og Eon som viser stor interesse, sier Kårhus.