Aibel har fått oppdraget med å oppgradere og klargjøre Njord Bravo for videre liv i Norskehavet. I tillegg til Njord og Hyme-feltene skal nå også Bauge og Fenja knyttes til lagerskipet.
Aibel har fått oppdraget med å oppgradere og klargjøre Njord Bravo for videre liv i Norskehavet. I tillegg til Njord og Hyme-feltene skal nå også Bauge og Fenja knyttes til lagerskipet. (Foto: Harald Pettersen/Statoil)

Njord Bravo - Aibel

Milliardkontrakt til Aibel: Skal oppgradere Njord-skipet

Skal klargjøre lagerskipet for tilknytning til to nye felt. 

Statoil melder torsdag morgen at de tildeler Aibel kontrakten med å oppgradere lagerskipet Njord Bravo.

Kontrakten har en verdi på 1,3 milliarder kroner. 

Lagerskipet skal klargjøres for videre drift av Njord og Hyme, i tillegg til tilknytning av de to nye feltutbyggingene i Norskehavet, Bauge og Fenja.

Gir jobb til 600

Jobben innebærer betydelig opprustning og vedlikehold av skipet. I tillegg skal det installeres utstyr ombord for å redusere utslipp til luft (VOC anlegg).

Aibel vil starte arbeidet umiddelbart. Lagerskipet er ventet å ankomme verftet i Haugesund i begynnelsen av juli 2018.

På topp vil prosjektet engasjere rundt 600 medarbeidere.

– Dette er en betydelig kontrakt for Aibel, og den bekrefter båre ledende posisjon på store modifikasjonsoppdrag på norsk sokkel. De siste årene har forbedringer vært på toppen av vår agenda, samtidig som vi er kjent for vår ekspertise og våre erfarne arbeidere i dette segmentet, sier Aibel-direktør Mads Andersen, i en melding.

Han påpeker også at dette er et godt utgangspunkt for prosjektet, som også vil være referansepunkt i et økende modifikasjonsmarked, hvor flere installasjoner skal oppgraderes fremover, for å forlenge levetiden eller for å knytte til nye funn.

Aibel har dessuten allerede erfaring med lignende oppdrag på flytende produksjonsskip og lagerskip, som BPs Glen Lyon og Teekays Petrojarl 1.  

Njord Bravo skal være klart våren 2020. Kontrakten innebærer også en mulighet for offshorearbeid og hook-up på feltet. 

– Vi er glade for at vi i dag kan tildele Aibel dette oppdraget. Aibel har flere gode leveranser bak seg og har vist at de har både kompetanse og evne til å håndtere denne type komplekse prosjekter, sier direktør for prosjektutvikling Torger Rød i Statoil i meldingen.

Flere store kontrakter

Blant de seneste leveransene fra Aibel til Statoil er boreplattformen på Johan Sverdrup-prosjektet. Plattformdekket ligger nå til kais ved verftet til Aibel i Haugesund, etter at selskapets verft i Thailand og Haugesund har brukt de siste tre årene på å bygge det. Kontrakten hadde en verdi på hele åtte milliarder kroner.

Der har det også fått selskap av plattformdekket til stigerørsplattformen, som nylig ankom fra Sør-Korea, som Aibel skal montere to kraner på, før den skal ut til feltet i Nordsjøen. 

Aibel ble dessuten nylig  tildelt en ny stor kontrakt i Sverdrup-utbyggingen, denne gangen for fase 2. Det er en intensjonsavtale for bygging av dekket til prosessplattformen til andre fase av utbyggingen - også denne til en verdi av åtte milliarder kroner.

350 millioner fat olje

Statoil meldte for et års tid siden at de vil bruke i alt 20 milliarder kroner på å forlenge levetiden til Njord og Hyme, og koble til det nye feltet Bauge i Norskehavet. I desember ble det dessuten klart at Fenja, tidligere kjent som Pil og Bue, også skal knyttes opp til Njord.

I tillegg til lagerskipet Njord Bravo er også plattformen Njord A tatt med inn til land for oppgradering, ved Kværners verft på Stord. Det er første gang i norsk oljehistorie at en plattform blir tatt til land for oppgradering, slik at den stå nye tiår ute på feltet.

Statoil opplyste i juni i fjor at gjenværende ressurser på Njord og Hyme-feltene utgjør 175 millioner fat oljeekvivalenter. Dette tilsvarer like mye reserver som allerede er produsert på Njord-feltet siden produksjonsoppstart i 1997.

I tillegg kommer 73 millioner fat oljeekvivalenter på Bauge og 100 millioner fat olje fra Fenja.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)