Elektrisk lastebil fra Mercedes

Mercedes leverer elektrisk test-lastebil for å bevise at den gjør nytten

Skal konkurrere mot pantograf-bil.

Mercedes-Benz eActros skal levere varer i et nytt testprosjekt.
Mercedes-Benz eActros skal levere varer i et nytt testprosjekt. (Foto: Daimler Trucks)

Skal konkurrere mot pantograf-bil.

Merceds-Benz leverer en 25 tonns eActros-lastebil denne våren, som del av et pilotprosjekt.

Det er tyske Logistik Schmitt som skal ta lastebilen i bruk på en rute hvor det over tre skift vil kjøres 168 kilometer om dagen.

Ruten er kort, men den skal demonstrere at det allerede nå er mulig å ta i bruk elektriske lastebiler der det er behov for slike biler i lokal distribusjon, heter det i pressemeldingen.

Bilen ble offisiell i går, og skal tas i nå i vår. Den inngår i et prosjekt hvor man ser på muligheten for å elektrifisere kommersiell transport i Rastatt i Sør-Tyskland. 

Pantograf

Her skal det blant annet tas i bruk lastebiler med pantograf slik at de kan få strøm til fremdrift fra en kjørelinje. Dette skal startes opp i 2020, men batterilastebilen er klar allerede nå.

En del av elektrifiseringsprosjektet innebærer å sammenligne batteridrift og kjørelinjedrift direkte. De skal da utføre de samme oppdragene langs en 18 kilometers rute.

Mercedes-Benz eActros har vært ute på testing siden i fjor sommer, og har tilbakelagt 30.000 kilometer på tyske veier. Bilen har vært testet ut hos kunder siden i september.

Den realistiske rekkevidden er oppgitt til 200 kilometer. Målet er å sette eActros i serieproduksjon i 2021. 

Alt inkludert skal disse bilene ha en driftsøkonomi tilsvarende diesellastebiler.

240 kWh

Selv om Daimler satser på elektriske lastebiler gjennom merkene Mercedes-Benz, Fuso og Freightliner, har de ingen planer om å lage noen lastebiler med pantograf. Høy infrastrukturkostnad gjør at de heller har tro på batterier og brenselceller.

De har en liten flåte eActros-biler med ulike spesifikasjoner, som kommer som 18 og 25 tonns lastebiler. Alle har to motorer, som begge er på bakakslingen. 

Motorene leverer 126 kilowatt hver, og et dreiemoment tilsvarende en diesellastebil. Batteriet har en kapasitet på 240 kilowattimer, og kan lades med 150 eller 20 kilowatt, avhengig av hvilken lader som er tilgjengelig.

Kommentarer (17)

Kommentarer (17)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå