ERTMS

Mellom Bodø og Grong står aldri tog på grunn av signalfeil, likevel er det de som får digitale signaler først. Her ser du hvorfor

– Vil gi en enorm forbedring av sikkerheten, sier Bane Nor-direktør.

Siden det ikke finnes noe signalanlegg på den nordligste delen av Nordlandsbanen benyttes fremdeles grønne flagg når toget er klart for å forlate perrongen.
Siden det ikke finnes noe signalanlegg på den nordligste delen av Nordlandsbanen benyttes fremdeles grønne flagg når toget er klart for å forlate perrongen. (Foto: Havard Zeiner)

– Vil gi en enorm forbedring av sikkerheten, sier Bane Nor-direktør.

Klokken 21:10 veiver konduktøren med et grønt flagg før han går om bord i toget og trykker på knappen som lukker dørene. Samtidig går en telefon fra stasjonen i Bodø til nabostasjonen Fauske. Den gir beskjed om at toget har forlatt perrongen.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå