Elbil-registreringer

Med unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille

Tesla Model 3 var den store vinneren på registreringsstatistikken i fjor.

Tesla Model 3 var fjorårets store vinner. I år har det gått smått med registreringene alle måneder unntatt mars.
Tesla Model 3 var fjorårets store vinner. I år har det gått smått med registreringene alle måneder unntatt mars. (Foto: Marius Valle)

Tesla Model 3 var den store vinneren på registreringsstatistikken i fjor.

Tesla var den store vinneren på registreringsstatistikken i Norge i fjor. De 15703 eksemplarene som ble levert til kunder i fjor gjorde Model 3 til bilen med flest nyregistreringer.

Det er den tredje mest registrerte bilen på ett år, slått av VW Golf i 2015 (16.388 biler) og VWs boble i 1969 (16.706 biler). Med 18.798 registreringer var Tesla bare 151 biler bak Volkswagen i hele fjor.

2020 tegner til å bli langt fra jubelåret for amerikanerne. Snart halvveis ut i året er det registrert 1517 nye Tesla-modeller i Norge, ifølge tall fra EU-EVs.com.

Det meste av dette er Model 3, i tillegg til noen Model X og et knippe Model S.

Mai er så langt den svakeste hele måneden for Tesla med tanke på registreringer. 24 biler ble registrert. Mars har så langt vært den eneste måneden i år med høye tall.

Til sammenligning er det registrert 5264 nye Audi E-Tron, og 605 av disse ble levert i mai. Det er til sammen fem elbilmodeller som har solgt mer enn Tesla Model 3 så langt i år.

Forklaringen er i hovedsak pandemien. For det er ikke bare Tesla som har opplevd at registreringstakten har falt. I april og mai sank det også med leveringer av Audi E-Tron for eksempel.

Påvirker Teslas leveringer gjennom sommeren

At fabrikken i Fremont i California har vært stengt vil påvirke leveringssituasjonen til Tesla gjennom sommeren, forteller deres norske informasjonssjef Even Sandvold Roland. Det selv om produksjonen nå er i gang.

Nye bestillinger leveres fra august. Lav registreringstakt vil fortsette i sommer, da de bare kommer til å levere ut et lite antall biler den kommende tiden.

– Dette er ringvirkninger fra nedstengningen. Det fikk en uforholdsmessig effekt på leveranser til Norge, fordi fabrikken var stengt i perioden de norske bilene vi skulle levere i andre kvartal normalt ville blitt produsert. Vi havnet på etterskudd med tanke på den kvartalsvise syklusen vi jobber etter, sier Roland.

Les også

Ikke samme tilnærming

Han mener det blir feil å sammenligne registreringsstatistikken til Tesla i år med i fjor. Tesla har en annen tilnærming til levering enn andre bilprodusenter, mener han.

– I fjor leverte vi Model 3-reservasjoner fra 2016 til 2019, i tillegg til biler bestilt i løpet av 2019. Vi ønsket å unngå kunstig lange leveringstider. Vi kunne selvfølgelig oppnådd jevnere tall på registreringsstatistikken ved å holde igjen mengden biler vi leverer ut og porsjonere det ut over lengre perioder. Men vi mener det blir mer riktig å levere biler når vi har mulighet, slik at kundene våre slipper å vente unødvendig. Det fører til svingninger i tallene, sier Roland.

Han kan ikke gi oss noen tall for hvor mange som venter på å få levert Tesla-modeller, men forteller at situasjonen denne våren har gjort at en del kunder har fått utsatt levering.

Større forutsigbarhet

Tesla er i ferd med å bygge en ny fabrikk i Europa. Når denne er oppe og går, sannsynligvis neste år, kan det fort bli mer forutsigbarhet i leveringssituasjonen. En stor del av reisen til en Tesla vil da fjernes helt, og produksjonskapasiteten øker.

Vi spør om det har vært aktuelt å levere Tesla Model 3 fra den nye fabrikken i Kina, men Roland sier at denne har mer enn nok med å dekke etterspørselen der i landet.

E-Tron 50 har testens høyeste forbruk.
Registreringene av Audi E-Tron har gått nedover siden mars. Foto: Eirik Helland Urke

Det kan også tenkes at det sitter mange potensielle Tesla-kjøpere og venter på Model Y, som trolig kommer over nyttår. I tillegg er det nylig lansert en ny versjon av Model S med lengre rekkevidde. Den er ikke tilgjengelig for bestilling i Europa enda.

Også Audi har hatt leveringsfall

Audi E-Tron er også en populær elbil i Norge, og kommer i en rimeligere variant som har solgt godt.

E-Tron-leveringene har imidlertid også gått nedover etter en topp i mars.

De to bilprodusentene er nok ikke helt sammenlignbare. Mens det selges tusenvis av Teslaer verden over, er Norge ett av få markeder med hvor det er volum på salget av E-Tron. Dermed går i utgangspunktet mye av produksjonen til Norge. 

Det har i hele år bare blitt registrert 179 E-Tron i Nederland og 116 i Spania, ifølge EU-EVs.com. I februar ble det solgt 591 E-Tron i Tyskland.

Audis fabrikk i Brussel startet opp igjen produksjonen av E-Tron i begynnelsen av mai, med redusert bemanning og lavere produksjon.

Les også

Kommentarer (336)

Kommentarer (336)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå