SAMFERDSEL

MDG frykter massive kutt i kollektivtransporten

Kollektivbransjen har meldt inn et finansieringsgap på 1,9 milliarder, men får kun 77 millioner. MDGs Lan Marie Berg frykter rutekutt og dyrere billetter.

MDGs Lan Marie Berg advarer om massive kollektivkutt etter at regjeringen la fram sitt forslag til revidert statsbudsjett.
MDGs Lan Marie Berg advarer om massive kollektivkutt etter at regjeringen la fram sitt forslag til revidert statsbudsjett. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
12. mai 2023 - 07:21

– Jeg er svært bekymret for at dette vil bety massive kutt i kollektivtransporten rundt om i landet, sier Berg til NTB.

Hun viser til at kollektivbransjen selv har meldt om en underfinansiering på 1,9 milliarder kroner i statsbudsjettet for 2023. Dette blir ikke dekket inn i regjeringens forslag til revidert budsjett, påpeker Berg.

Der blir fylkeskommunene, som har ansvar for kollektivtrafikken, tilgodesett med rundt 1 milliard kroner som skal dekke prisveksten innen helse, skole og andre offentlige tilbud.

I tillegg er det satt av 77 millioner kroner til prisvekst i byvekstavtalene.

Advarer om rutekutt

– Jeg frykter kutt i rutetilbud og at kollektivselskapene ser seg nødt til å øke prisene for å opprettholde rutetilbudet, sier Berg.

– Det er helt feil vei å gå når vi må gjøre det enkelt og billig å reise, fortsetter hun.

Kollektivselskapene selv anslår at prisveksten for buss, T-bane, trikk, hurtigbåt og ferge kan bli på hele 9,6 prosent i 2023. Det er langt høyere enn regjeringens anslag på 5,2 prosent for fylkeskommunene.

Resultatet er at kun en liten del av underfinansieringen i statsbudsjettet dekkes inn, skriver Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport i en pressemelding.

Ekstraregning

Bakteppet er økte drivstoff- og strømpriser, økte rentenivåer og økte kostnader på investeringer, innkjøp av materiell og vedlikehold, heter det i pressemeldingen.

Bare trikken og T-banen i Oslo kan få en ekstra strømregning på 178 millioner kroner, skriver NRK.

– Uten tilstrekkelig finansiering er vi redd at den fylkeskommunale kollektivtrafikken kan havne i en negativ spiral, hvor redusert tilbud vil gi færre kollektivreisende og økt bilbruk, sier administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport.

Riksmeklerne Mats Wilhelm Ruland (foran) og Richard Saue på vei til lunsj søndag under meklingen frontfagsoppgjøret som går på overtid.
Les også

Fare for storstreik mandag

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.