arkivnyheter

MC-føreren selv skyld i de fleste dødsulykkene

6. des. 2011 - 15:29

I to av tre tilfeller er det MC-førerens atferd som forklarer dødsulykken, viser analysene. De øvrige ulykkene skyldes bilførere, delt skyld eller forhold ved vegmiljøet.

- Det har vært mange myter om MC-ulykkene. En vanlig oppfatning er at ulykkene skyldes tekniske feil, bilførere som ikke overholder vikeplikt eller dårlig veg. Men dette er ikke hovedbildet fra analysen, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen.



Ekstrem adferd

1/3 av MC-førerne omkom som en følge av ekstrem atferd og fire av fem av disse var registrert hos politiet med anmeldelser for vold, narkotika, vinningsforbrytelser eller trafikkforseelser.

- Virkemidlene man tradisjonelt rår over i trafikksikkerhetsarbeidet vil ha liten effekt for denne gruppa. Men funnene indikerer at føreropplæring, trafikksikkerhetskampanjer og kontroll fungerer på flertallet av motorsyklister. Det har vært en halvering i MC-ulykker med dødelig utgang det siste tiåret i relasjon til antallet registrerte sykler, sier Ranes.



Liten erfaring

I halvparten av de 153 dødsulykkene hadde mc-føreren mindre enn to års erfaring. 20 av de omkomne MC-syklistene hadde mer enn 10 års erfaring. – En del MC-førere har liten erfaring og dette gir seg utslag i mangel på tekniske ferdigheter og dårlig vurderingsevne, sier Ranes.



Flertallet kjører sikkert

- De som døde på grunn av ekstremadferd er ikke representative de mer enn 100.000 menneskene som kjører motorsykkel i Norge, sier Morten Hansen i Norsk Motorcykkel Union, som har vært med på analysen.



- En motorsyklist som har førerkort, aldri kjører ruspåvirket, eller uforsvarlig fort, har en relativt liten ulykkesrisiko, sier Hansen.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 



De fleste kjører lovlig

- Gruppa av risikovillige motorsyklister er liten, bekrefter førstebetjent Tore Johnsen i Utrykningspolitiet. - De aller fleste motorsyklister kjører innenfor lovens rammer, og ulykkestallene på norske veger er blant de laveste i Europa, påpeker han.



- Politiet skal fortsatt prioritere målrettede fartskontroller på bakgrunn av kunnskapen denne analysen gir. Rus- og førerkortkontroll blir også viktige tiltak, sier Johnsen.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.