Podkast

Maskinist Geir styrer selskapet som for alvor har elektrifisert skipsfarten

I 2015 ble verdens første bilferge elektrisk. Om to år vil 80 norske ferger ha batterier om bord.  Ingen rederier bestiller skip i dag – uansett type – uten å tenke på batterier som et alternativ eller supplement.

Batterimann: Geir Bjørkeli er adm. dir. i batteriselskapet Corvus som har havnet i spissen for en stot trend innen skipsfart
Batterimann: Geir Bjørkeli er adm. dir. i batteriselskapet Corvus som har havnet i spissen for en stot trend innen skipsfart Foto: Tore Stensvold
Odd Richard ValmotOdd Richard Valmot– Journalist
24. juni 2020 - 15:30

Fergen Ampere var et svært viktig startskudd for elektrifisering innen skipsfart. Mange norske elferger har kommet til senere. Men også hybridisering er en stor trend innen skipsfart. Det er ikke alltid mulig å droppe dieselmotorer, men å ta i bruk batterier sparer store utgifter til drivstoff, til motorvedlikehold og det reduserer forurensning.

Vi har snakket med Erik Sauar fra Cenate (f.v.), Hanne Flåten Andersen fra IFE og Odd Richard Valmot fra NTVA om det norske bidraget til utviklingen av batterier.
Podkast

Rivende utvikling for batterier – tross store utfordringer

Nå har de som lager regler på sjøen våknet og driver utviklingen enda raskere. En av pionerselskapene på marine batterier er Corvus. Opprinnelig kanadisk, men nå mest norsk. Vi har snakket med administrerende direktør Geir Bjørkeli i selskapet. Han er både maskinist og økonom og har lang fartstid i bransjen. 

Dette er tredje sending i en spesialserie på fire episoder, om det maritime miljøet i Bergen. Vi har med oss TUs maritim-reporter Tore Stensvold. 

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.
Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Podkasten Teknisk Sett

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett. 

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.