PODKAST

Maskinist Geir styrer selskapet som for alvor har elektrifisert skipsfarten

I 2015 ble verdens første bilferge elektrisk. Om to år vil 80 norske ferger ha batterier om bord.  Ingen rederier bestiller skip i dag – uansett type – uten å tenke på batterier som et alternativ eller supplement.

Batterimann: Geir Bjørkeli er adm. dir. i batteriselskapet Corvus som har havnet i spissen for en stot trend innen skipsfart
Batterimann: Geir Bjørkeli er adm. dir. i batteriselskapet Corvus som har havnet i spissen for en stot trend innen skipsfart Foto: Tore Stensvold
24. juni 2020 - 15:30

Fergen Ampere var et svært viktig startskudd for elektrifisering innen skipsfart. Mange norske elferger har kommet til senere. Men også hybridisering er en stor trend innen skipsfart. Det er ikke alltid mulig å droppe dieselmotorer, men å ta i bruk batterier sparer store utgifter til drivstoff, til motorvedlikehold og det reduserer forurensning.

Sjursøya, Oslo havn, en tidlig novembermorgen.
Les også

Oslo klatrer på liste over verdens viktigste havnebyer

Nå har de som lager regler på sjøen våknet og driver utviklingen enda raskere. En av pionerselskapene på marine batterier er Corvus. Opprinnelig kanadisk, men nå mest norsk. Vi har snakket med administrerende direktør Geir Bjørkeli i selskapet. Han er både maskinist og økonom og har lang fartstid i bransjen. 

Dette er tredje sending i en spesialserie på fire episoder, om det maritime miljøet i Bergen. Vi har med oss TUs maritim-reporter Tore Stensvold. 

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.
Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Podkasten Teknisk Sett

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett. 

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.