PODKAST

En brann satte gründerne på sporet av teknologi som skal redde liv i nød

Ulykker kan sette i gang nytenking og utvikling. En brann på Hurtigruta i 2011 satte tre gründere på sporet av en teknologi som kan fortelle brua eller rederikontoret hvor folk befinner seg om bord i en nødssituasjon.

Unik teknologi: Skipsingeniør og designer Jacob Grieg Eide er sjef for forretningsutvikling i Scanreach,
Unik teknologi: Skipsingeniør og designer Jacob Grieg Eide er sjef for forretningsutvikling i Scanreach, Foto: Tore Stesvold
23. juni 2020 - 15:00

En av de maritime selskapene i Bergen driver med noe som er så lite maritimt som trådløs kommunikasjon. Ser vi nærmere på Scanreach så gjør de det nesten umulige mulig. De sender og mottar trådløse data fra det som i praksis er et Faraday-bur; et rom med vegger av metallplater eller finmasket metallnett som brukes for å skjerme mot elektriske felter. Og under dekket på et skip er det en masse slike stråletette rom, omgitt av stålplater. 

Disse Faradays overmenn har bygget et solid fundament for å digitalisere skip og øke sikkerheten om bord på en måte som ikke har vært mulig til nå. Vi snakker med sjefen for forretningsutvikling i Scanreach, skipsingeniør og designer Jacob Grieg Eide. 

Dette er andre sending i en spesialserie på fire episoder, om det maritime miljøet i Bergen. Vi har med oss TUs maritim-reporter Tore Stensvold. Hør intervjuet med Siv Remøy-Vangen her.

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.
Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Podkasten Teknisk Sett

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett. 

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.