Graveren heter 323 F Z-line, og står «et sted på Østlandet», ifølge storkundeansvarlig Pål Brandvold hos Pon Equipment Norge. Effekten skal være lik tilsvarende dieseldrevet maskin.
– Den er egentlig identisk med en dieseldrevet maksin med unntak av motor og eksospotte, forteller Brandvold, som ellers holder kortene noe tett til brystet når det gjelder elektriske spesifikasjoner.
![Storkundeansvarlig Pål Brandvold hos Pon Equipment Norge. <i>Foto: Bjørn Olav Amundsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2254/2254412/Pal%2520Brandvold%2520Cat.jpg)
Og det er Cats norske avdeling som har utviklet graveren, og i midten av januar er det like før den skal ut i praktisk testing. Den burde egne seg utmerket i tettbygde strøk, og med 400 Volt og 63 ampere skal den kunne lades opp på 7-8 timer.
– Det er ikke så mye hokus-pokus, men det er en dyr maskin å produsere. Den er nok vanskelig å få solgt uten økonomisk støtteprogram lignende det som elbilene har hatt, forteller han. Men Veidekke har altså slått til og kjøpt den aller første maskinen.
– Myndighetenes miljøkrav blir strengere og strengere, og det kan snart dukke opp et større marked for denne type maskiner, sier han.