ELBIL

Mange vil ha moms og avgifter på elbiler – dette blir konsekvensene

Vi snakker med en av forskerne bak en ny rapport om elbilsalget.

23. mars 2021 - 17:00

Du kan se hele podkasten som video øverst i artikkelen, eller bare lyden i spilleren rett over. Husk også å abonnere på podkasten i din favoritt-app, se mer info nedenfor.

Skal vi begynne å legge moms på elbiler? Hva med andre fordeler – bør de fjernes? Det er mange politikere, foreninger og andre som mener ulike ting om hvordan vi skal behandle elbilene. 

For eksempel ønsker flere politiske partier å fase inn moms på elbiler i en eller annen form. Arbeiderpartiet har foreslått å innføre moms på elbiler som koster over 600.000 kroner. Fremskrittspartiet har ønsket å innføre moms og bruke pengene til å redusere bompenger.

Ny rapport fra TØI

Nylig kom Transportøkonomisk institutt (TØI) med en rapport hvor de så på hvordan ulike avgiftsnivåer og en rekke andre faktorer som teknologiutvikling og drivstoffpris hadde påvirket elbilsalget i 2020. 

I dagens episode har vi snakket med TØI-forsker og medforfatter av rapporten Vegard Østli om hvordan elbilsalget ville sett ut med ulike justeringer av avgiftene.

Elbil – Teknisk sett

I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.

Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.

Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.

Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot:

At det har vært få dødsfall i forbindelse med tunnelbranner i Norge, mener TØI-forsker Alena Katharina Høye kan være flaks. Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013 og brant i fire døgn (bildet), kom ingen alvorlig til skade.
Les også

Disse fire tunnelene er Norges mest brannfarlige

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.