SAMFERDSEL

Maglev-drømmen lever – magnettoget kan gjøre comeback i Berlin

Å bygge en maglev-jernbane i Berlin sentrum vil være både billigere og raskere enn å bygge ut T-banen. Det hevder byens ledelse, som ønsker å investere 80 millioner euro i flytende magnettog. Men planene blir forpurret.

Myndighetene i Berlin mener maglev-tog vil være bedre og billigere enn å utvide T-banenettet i byen. Toget på bildet er kinesisk.
Myndighetene i Berlin mener maglev-tog vil være bedre og billigere enn å utvide T-banenettet i byen. Toget på bildet er kinesisk. Foto: CRRC Sifang
Charlotta von Schultz, Ny Teknik
4. des. 2023 - 16:00

Forslaget om en såkalt maglevbane for flytende magnettog kommer fra det kristeligdemokratiske CDU, som er det største partiet i Berlins senat. Tanken er at en fem til sju kilometer lang testrute med førerløse tog skal frakte både passasjerer og gods i Berlin sentrum. Dette melder tyske Entwicklungsstadt.

Linjen er ment å gå i høyden, altså over bakkeplan, noe som vil gjøre byggingen betydelig billigere og raskere sammenlignet med å bygge ut T-banen, ifølge CDU. Men partiets koalisjonspartner, det sosialdemokratiske SPD, uttrykker stor tvil om prosjektet og tidsplanen i et intervju i Tagesspiegel.

Det er ennå ikke tatt noen beslutning om faktisk å bygge en magnetbane i den tyske hovedstaden. Men hvis planene skulle bli virkelighet, vil det ikke være første gang magnettog svever gjennom Berlin. Mellom 1984 og 1991 trafikkerte den såkalte M-Bahn en strekning på 1,6 kilometer mellom Kreuzberg og Tiergarten. Etter Berlinmurens fall investerte byen i T-banen i stedet.

Et annet skrinlagt maglev-prosjekt i Tyskland er ruten som var planlagt fra München sentrum til flyplassen utenfor byen. Men kostnadene skjøt i været, og planene ble skrinlagt i 2008. I dag er det få land i Europa som investerer i magnettog. Et unntak er Polen, hvor togselskapet Nevomo nylig har fått et kjøretøy til å sveve på et konvensjonelt jernbanespor.

I Kina og Japan gjøres det imidlertid fortsatt store investeringer i maglev-tog.

Dette er maglev-teknologien

Magnetsvevebaner – maglev (magnetisk levitasjon) – er et jernbanesystem basert på bruk av magnetisme og lineære induksjonsmotorer. Togene beveger seg på et banelegeme der et magnetfelt ligger i bunnen, og de styres av magnetfelt langs sidene.

Togene kan i dag oppnå en toppfart på over 600 kilometer i timen, og man regner normal kjørehastighet til 500 kilometer i timen. Den foreløpige fartsrekorden på 603 kilometer i timen ble satt på en teststrekning i Japan i 2015.

Artikkelen ble først publisert på Ny Teknik

Et hengende maglev-tog uten elektromagneter ble innviet i Kina i august.
Les også

Innviet hengende maglev-tog uten elektromagneter: Høres «særdeles» dyrt ut, mener forsker

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.