Maersk vil spare drivstoff og CO2-utslipp med containerbatteri

Et batteriprosjekt som snart skal kjøres i en pilottest, skal hjelpe Maersk med å nå målet om CO2-nøytralitet i 2050.

Maersk vil spare drivstoff og CO2-utslipp med containerbatteri
I desember monteres systemet i Singapore på containerskipet Maersk Cape Town. Innen den tiden vil batteriene bli installert i de seks racksene som nå er tomme. De leveres av Trident Maritime Systems i Odense og kan yte 1.800 kVA i opptil 20 minutter. Foto: Mikkel Meister © Mikkel Meister

Kald novembervind blåser inn over containere og kraner på transportkonsernet Maersks terminal i Aarhus Havn. I et avsidesliggende hjørne av terminalområdet står to kritthvite 40-fots Maersk-containere med et litt annerledes innhold enn vanlig – seks racks med plass til 18 litium ion-batterimoduler hver, noe som gir en samlet kapasitet på 600 kWh.