DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Må rassikres: E18 ved Larvik blir periodevis stengt i minst en måned

Skal sprenge vekk nye partier av fjellskjæringa som raste ut.

Første sprengning etter raset ved E18 ved Bommestad i desember. Nå har Vegvesenet startet nye runder for å sprenge vekk mer av fjellet.
Første sprengning etter raset ved E18 ved Bommestad i desember. Nå har Vegvesenet startet nye runder for å sprenge vekk mer av fjellet. Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix
28. jan. 2020 - 15:45

E18 ved Bommestad utenfor Larvik blir stengt i perioder de neste ukene mens Statens vegvesen sprenger vekk nye deler av fjellet som raste i desember.

Til tross for normalt stor trafikk, kom ingen til skade da rundt 1000 kubikkmeter stein falt ned på veien om kvelden 13. desember i fjor. En fjellblokk som sto igjen etter raset ble sprengt vekk fire dager senere.

Denne uken starter en ny rekke med sprengninger, melder NRK.

Flere strekninger på E39 og E18 i Agder og Telemark kan være krevende å holde åpne om vinteren.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

15 minutters stengninger

Ifølge prosjektleder Tore Jan Hansen kan det dreie seg om totalt 10.000–15.000 kubikkmeter med fjell som skal sprenges ned. Fjellet skal også sikres med bolter.

Sprengningen startet mandag denne uken, og veien vil bli stengt i inntil 15 minutter en til to ganger daglig i ukedagene fremover.

Utenom sprengningene blir trafikken i begge retninger ledet gjennom veiens nordgående løp. Dette er sikret med stålkonteinere mot fjellveggen.

Hansen sier på Vegvesenets nettsider at arbeidene vil kunne ta opptil to måneder.

Tretten bru som går over Gudbrandsdalslågen i Gudbrandsdalen kollapset i elva og over E6 med en lastebil og en personbil på i august 2022. Flere lignende trebruer ble stengt etter hendelsen.
Les også

Halvannet år etter Tretten-kollapsen: ni av 14 bruer stengt eller delvis stengt

Avviste kritikk

Veien der raset gikk, ble åpnet i 2017. Etter raset i 2019 var det flere, blant andre NAF, som stilte spørsmål ved at dette skjedde på en så ny vei.

Statens vegvesen avviste da kritikk om at de hadde latt pris og utbyggingstempo veie tyngre enn sikkerheten da de valgte entreprenør.

– Det er ikke riktig. Vi salderer ikke med sikkerheten på disse parsellene, sa Vegvesenets Vestfold-sjef Tore Kaurin til NTB.

En ekstern ekspertgruppe er satt ned for å vurdere årsaken til raset. De leverer etter planen sin rapport 15. februar.

Denne elektriske maskinen brukes ved montering av tunnelelementene på Bukkesteinshøgda tunnel på ny E16 over Sollihøgda.
Les også

Nye vurderinger: Batteribrann mindre sannsynlig enn dieselbrann

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.