Lyste ut sommerdriften til Nordkapp: Fikk priser fra 17 til 64 millioner kroner

Det er ikke alltid like lett å prise en driftskontrakt. Særlig når det gjelder sommerdriften av veier. Det fikk Troms og Finnmark fylkeskommune erfare ved anbudsåpningen i dag.

Opprdaget på strekningen Nordkapp - Hammerfest omfatter i hovedsak rutinemessige driftsoppgaver og mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet
Opprdaget på strekningen Nordkapp - Hammerfest omfatter i hovedsak rutinemessige driftsoppgaver og mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet Foto: Martin Gramnæs
13. feb. 2023 - 14:53

De fem entreprenørene som hadde priset oppdraget fra fylkeskommunen med sommerdriften av strekningen Nordkapp – Hammerfest, har tydeligvis tolket oppgaven noe forskjellig. For sjelden er det å oppleve sprik i prisen på størrelse med dette.

Oppdraget dreier seg om sommerdrift av fylkesveiene som går i Nordkapp, Måsøy, Porsanger og Hammerfest kommuner. Det omfatter i hovedsak rutinemessige driftsoppgaver og mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet. Oppdraget omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, og generell beredskap

Veinettet er på rundt 210 kilometer vei, og trafikken er på fra 50 til 8000 i ÅDT.

Kontrakten har varighet fra og med mai 2023 og ut august 2026. Byggherren har opsjon på ett år til.

Her er tilbudene fra entreprenørene: 

Entreprenør                Tilbudssum ekskl. mva.
Mesta AS 17.210.141,36
Presis Vegdrift AS 20.828.937,61
SRS Maskin&Landbruk AS 29.625.998,00
Park & Anlegg Alta AS 39.307.450,00
Løvland Maskin og Transport AS 64.173.100,00

 

Den lengste strekningen i sommerkontrakten: Fylkesvei 889 Smørfjord-Havøysund og fylkesvei 8058 Kokelv.  <i>Illustrasjon:  Troms og Finnmark fylkeskommune</i>
Den lengste strekningen i sommerkontrakten: Fylkesvei 889 Smørfjord-Havøysund og fylkesvei 8058 Kokelv.  Illustrasjon:  Troms og Finnmark fylkeskommune
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.