Prosjektet knytter Malvik tettere til Trondheim gjennom å binde sammen to eksisterende gang- og sykkelveier.
Den nye strekningen vil utgjøre en del av hovedsykkelruten gjennom byen. Gang- og sykkelveien, som nå er lyst ut på Doffin, skal bygges på sørsiden av fylkesvegen.

Milliardstøtte til bygging av en vegg av vindturbiner i Øygarden
Samlet lengde på 1,8 kilometer
Gang- og sykkelveien får en bredde på 3,5 meter, og skal bygges parallelt med fv. 950. Samlet lengde er ca. 1.800 meter.
En undergang/kulvert i kryssingen av Vikelvvegen skal bygges i prefabrikerte betongelementer, med vingemurer av naturstein. Denne skal være ca. 25 meter lang. En stikkrenne skal bygges i Reppesbekken, som er presisert til å være et 28 meter langt betongrør (diameter 1,8 m), som skal gå under både gang- og sykkelveien og bilveien.
Det skal også bygges en betongkonstruksjon for å legge gang- og sykkelveien over eksisterende eksisterende kulvert under fv. 950 i krysset ved Væresvegen. I tillegg skal det sprenges en ca 100 meter fjellskjæring forbi et bolighus på sørsiden, med Sognemur på toppen av fjellskjæringen.
Ett års byggetid
Det inngår også en 225 meter lang støyskjerm mot en husrekke på nordsiden av fylkesveien, samt grøntområder, med gressarealer og trær. Nye veilysskal også på plass langs hele strekningen.
Reguleringsplanen har flere forutsetninger for byggingen som bygging på dyrket mark og disponering av matjord, geotekniske forutsetninger og avbøtende tiltak i landskapet for ivaretakelse av miljø.
Tilbudsfrist for å gi pris på oppdraget er satt til 26. juni.


Byggherren planlegger oppstart i begynnelsen av august, med ferdistillelse innen 1. september 2023.

Stanset milliardprosjekt – nå slår Bane Nor alarm igjen