Kina lanserte 23. desember i Qingdao denne modellen av et lyntog som kan gå i 500 kilometer i timen. (Bilde: CHINA DAILY)

Lyntog med festbrems

CSR Corporation Ltd.

  • China South Locomotive and Rolling Stock Corporation Limited er et statlig eid kinesisk selskap med 90 000 ansatte, og er verdens største produsent av elektriske lokomotiver.
  • CSR-aksjen ble børsnotert i Shanghai og Hong Kong i august 2008. Kilder: Wikipedia og CSR

Lyntogrekorder

  • Verdens raskeste tog på konvensjonelle togspor: Frankrikes V150 oppnådde en hastighet på 574.8 km/t i 2007.
  • Verdens raskeste såkalt ukonvensjonelle tog: Japans MLX01 ble målt til 581 km/t i 2003. Kilde: Wikipedia


Kina har avduket sitt nye lyntog. Toget kan nå hastigheter opp mot 500 km/t, rapporterer Financial Times (FT) fra Bejing.

Dermed har ikke kinesernes togambisjoner latt seg avspore av den tragiske ulykken i juli, da to lyntog kolliderte. 40 mennesker omkom og 210 ble skadet i ulykken, som i flere måneder ble relatert til signalfeil.

I dag ble den offisielle rapporten om ulykken overlevert den kinesiske statsministeren Wen Jiabao, skriver BBC. Ifølge rapporten skyldtes ulykken designfeil i kontrollutstyr, samt "feilsteg" av 54 ansatte:

– Ulykken skjedde etter at et tog ble stående etter et lynnedslag. Et annet høyhastighetstog kolliderte med det. Fire vogner ble kastet av en viadukt.

Made in China

Det nye lyntoget skal være helt og holdent kinesiskbygget, uten noen form for utenlandsk støtte. Hvor lenge toget skal testes før det settes inn i ordinære ruter er ikke offentliggjort.

Dessuten er det uklart hvor fort toget egentlig kan gå i persontrafikk.

– Med en avlang nese som et jagerfly er toget åpenbart designet med tanke på hastighet. Noen statlige medier hevder at produsenten China South Locomotive vil være i stand til å få toget opp mot 600 km/t i tester, som vil gjøre det til verdens raskeste tog. Den tittelen tilhører i dag Frankrikes TGV, rapporterer FT.

Bremser

Kina har bygget over 10 000 km jernbanelinje for lyntog siden 2007.

Men jernbaneutviklingen i Kina bærer fremdeles preg av berg-og-dalbane, ifølge flere vestlige medier i Bejing. Nå ligger det an til at hastigheten i Kinas linjeutbygging avtar kraftig.

Ifølge Wall Street Journal (WSJ) kutter Kina sin jernbaneutbygging med 42 prosent i 2012.

I 2011 skal Kina ha brukt 700 milliarder yuan eller 110 milliarder dollar på jernbaneutbygging.

Det var forventet at Kinas satsning på jernbane skulle ligge på dette nivået i flere år fremover, men togulykken i juli la en demper på investeringsviljen, skriver WSJ.

Gjeld og korrupsjon

Trolig har kinesernes plutselige nedprioritering av jernbanen flere årsaker. Både ulykker, korrupsjon og en mer generell omlegging av økonomien, nevnes av WSJ.

I høst fikk flere toppbyråkrater i det kinesiske jernbanedepartementet sparken etter korrupsjonsavsløringer. På toppen av dette er visstnok det kinesiske jernbanedepartementet tynget av en gjeld på 2,2 trillioner yuan.

I retning forbruk

Kina skal også ha blitt kritisert av Det internasjonale pengefondet (IMF) for å ha satset for mye på jernbaneutbygging i etterkant av finanskrisen i 2008. Det hevdes at utbyggingen har ført til en stor gjeldsbyrde for lokale banker og myndigheter.

Ifølge WSJ vil Kina i årene fremover satse på å utvikle en økonomi som er mer forbrukerdrevet og som i mindre grad baserer seg på investeringer i infrastruktur, som f. eks. toglinjer.

Norge trenger en jernbanestrategi

Vil ha raske tog i Norge

- Høyhastighetstog like bærekraftig som Aldous-funnet