BRUER

Lepsøybrua på Nordøyvegen: Norgesrekorden nærmer seg bruelement for bruelement

Høstværet krangler med bruprosjektet, men nå er fem av de syv enorme stålelementene på plass. Været avgjør når de siste to kan monteres.

22. sep. 2020 - 10:44

Torsdag 10. september var det planlagt at det første av syv stålelementer til Lepsøybrua skulle løftes på plass. Men vind og høye bølger satte en stopper for oppdraget til det store kranskipet som er leid inn for jobben.

Mandag i forrige uke var imidlertid værforholdene gode nok til at man kunne sette i gang det første løftet, og dermed var monteringen av ståloverbyggingen på den 800 meter lange Lepsøybrua igang.

Mandag i forrige uke kunne man begynne å løfte på plass de syv stålelementene som utgjør Lepsøybrua. I dag skal det femte elementet løftes på plass. <i>Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Mandag i forrige uke kunne man begynne å løfte på plass de syv stålelementene som utgjør Lepsøybrua. I dag skal det femte elementet løftes på plass. Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune
HERØYA 20240214
Seram Coatings, driver med å gjøre det mulig å sprøyte silisiumkarbid.
Jens Lehrmann, administrerende direktør i Seram Coatings.(Uten briller) og teknologidirektør Stian Sannes (Briller)
Dette er produktet som sprøytes på metallet via roboten.
Foto: Arash A. Nejad
Les også

Dette pulveret kan bli milliardindustri

Usikker framdrift

Høstværet har utsatt flere løft, men lørdag ble det fjerde stålelementet løftet på plass.  Søndag og mandag vurderte kapteinen på kranskipet HLV Uglen, sammen med Skanska og Bladt (produsenten av stålelementene), været som for dårlig, forteller Møre og Romsdal fylkeskommunes prosjektleder for Nordøyvegen, Marianne Nærø til Veier24.

Men i dag kunne det femte elementet løftes på plass av HLV Uglen, som er den største flytekranen i Norge, med en løftekapasitet på 800 tonn. Omtrent klokka 11.30 kunne de som fulgte løftet på webkameraene som er satt ut i området, se Uglen sige inn mot brua med stålelementet «dinglende» i lufta. I løpet av en times tid var elementet buksert på plass, og monteringen fortsatte utover ettermiddagen, uten at man kunne se så stor forandring på kamerabildene, før HLV Uglen var ute av syne mot slutten av arbeidsdagen.

Lepsøybrua sett fra webkameraet på Skjeltene klokka 11.20 tirsdag formiddag. Det femte av syv bruelementer er i ferd med å løftes på plass. <i>Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Lepsøybrua sett fra webkameraet på Skjeltene klokka 11.20 tirsdag formiddag. Det femte av syv bruelementer er i ferd med å løftes på plass. Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune

Det tar en dag å løfte på plass hvert element, og brua skulle derfor kunne kobles sammen i løpet av denne uka. Det er imidlertid meldt noe dårligere vær fra onsdag, og det er derfor usikkert hvordan framdriften for de siste to elementene blir.

Hvert av elementene som er løftet på plass av kranskipet er 114-118 meter lange og veier mellom 560 og 700 tonn. Når alle elementene er på plass er Lepsøybrua stålbrua med lengst spenn i Norge.

Les også

400 mennesker på jobb

Lepsøybrua er den lengste av de tre bruene på Nordøyvegen og strekker seg over hovedleia for skipstrafikken. Seilingsløpet er 100 meter bredt og 41 meter høyt.

Vis mer

Fylkeskommunen har lagt ned en stor innsats for å holde lokalbefolkningen oppdatert om framdriften i det store veiprosjektet som skal binde sammen Nordøyene med resten av Ålesund kommune, og man kan derfor følge framdriften i løftene på flere webkameraer. Tidlig på formiddagen så alt rolig ut ved brua, men rundt klokka 11 ble det full aktivitet, og løftet pågikk helt fram til cirka klokka 17.

I dag løftes det nest siste elementet på plass, og det løftet kan du følge her.

I tillegg til Lepsøybrua er også Hamnaskjersundbrua og Laukebrua under bygging.

Rundt 400 mennesker jobber til en hver tid med å bygge Nordøyene sammen med resten av Ålesund kommune med tre undersjøiske tunneler og tre bruer.

Fem tunnelrigger driver tunnelene innover fjellet fra Harøya, nord og sør på Fjørtofta, Longva og fra Hestøya ute på Lepsøyrevet.

Aldri før har tre undersjøiske veitunneler blitt bygget samtidig i samme prosjekt her til lands, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune på prosjektsidene til Nordøyvegen. 

Massene som tas ut fra tunnelene blir blant annet brukt til å lage sjøfyllingene som mye av veien i dagen skal gå på. I deler av prosjektet er det imidlertid et overskudd av masser, og man har annonsert etter avtakere av tunnelmasser fra Austnes på Haramsøya og Longva ved Flemsøy og Skuløy.

Les også

Omfattende logistikk

Hver for seg er alle elementene i Nordøyvegen store prosjekt. Det gjør logistikken og kommunikasjonen krevende. Skanska og Møre og Romsdal fylkeskommunes ansatte bor på brakker på Fjørtofta, Longva, Harøya, Hestøya og i Brattvågen. En del av de ansatte i fylkeskommunen kan bo hjemme, resten jobber skift og bor både på fastlandet og på øyene.

Så lenge været er godt går en del av persontransporten mellom lokasjonene med småbåter, men fergekø og lange fergeturer er en del av arbeidshverdagen til mange.

– Det er utfordrende å ha aktivitet på så mange plasser, mange parallelle arbeidsoperasjoner, gjensidige avhengigheter og folk på jobb hele døgnet. Vi er inne i den mest arbeidsintensive delen av prosjektet og produserer for om lag fem millioner kroner i døgnet, sier Marianne Nærø på fylkeskommunens prosjektsider.

Les også

Lokale aktører, studenter og lærlinger

Selv om Skanska er hovedentreprenør på prosjektet, jobber mange lokale bedrifter i prosjektet. Den største, Anlegg Nordvest er et samarbeid mellom tre entreprenører fra Stranda, Stordal og tidigere Haram kommune. Kontrakten deres med Skanska har en verdi på 300 millioner kroner.

Det er et presisjonsarbeid å løfte på plass de store stålelementene. Hvert løft tar en dag, og er avhengig av bra vær og lite bølger. <i>Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Det er et presisjonsarbeid å løfte på plass de store stålelementene. Hvert løft tar en dag, og er avhengig av bra vær og lite bølger. Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune

Flere studenter har brukt byggingen av Nordøyvegen i utdanningen sin. Så langt er det skrevet fire masteroppgaver og en bacheloroppgave med utgangspunkt i prosjektet.

Siden byggingen startet har studenter fra NTNU både i Ålesund og Trondheim hatt sommerjobb i anlegget. Det er også tatt inn en rekke lærlinger, noe entreprenører og underentreprenører får tilskudd for å gjøre - som et bidrag til å øke rekrutteringen til bygg- og anleggsbransjen.

– For tiden har vi 20 lærlinger i prosjektet. Ti av dem skal ta læreprøven i løpet av året, forteller prosjektleder Marianne Nærø.

Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.