Polar Prince SSV
- Subsea Support Vessel (SSV)
- Byggeår: 1999
- Lengde: 94 m
- Brede: 80 m
- Dødvekttonn: 4554 tonn
- Dekksareal: 1150 m2 (derav 250 m2 innendørs hangar med to brønner, moonpools)
- Sengeplasser: 70
- Helikopterdekk for Super Puma
- DP klasse 2
- Utstyrt med kraner og utstyr for operasjon av ROV og andre undervannsoperasjoner.
Opererte ROV ned til nesten 4.000 meters dyp i 2003 under inspeksjon av det havarerte tankskipet Prestige.
Kilde: GC Rieber Shipping
GC Rieber Shipping
GC Rieber Shipping, eier og driver seks spesialskip, både undervannsoperasjoner, seismikk og isgående skip for forskning og forsyning.
GC Rieber har kontrahert fire nye offshore skip for levering i løpet av dette året og 2010. De to første, som utstyres med ROV og offshore konstruksjonsarbeider, blir levert sene i år.
GC Rieber Shipping er også medeier i Technocean (58 % eierandel), seismikkselskapet Hexio (60 % eierandel) og det geotekniske selskapet Bluestone Offshore (40 % eierandel).
Kabelleggingsfartøyet Polar Prince skal til høsten brukes til å legge ut kabler som knytter havvindparker til strømnettet på land.
Skipet eies av rederiet CG Rieber Shipping i Bergen.
I første omgang kommer skipet til å brukes ved havvindparker utenfor England, Tyskland og Nederland.
Kommende marked
GC Rieber Shipping er stolte over å være pionerer.
– Innen 2020 skal det settes opp ca. 4.000 vinturbiner til havs i Nord-Europa. Det er klart at dette blir et kjempemarked. Nå skaffer vi oss erfaring på et tidlig stadium, sier administrerende direktør i GC Rieber Shipping, Sven Rong, til Teknisk Ukeblad.
Certeparti
Polar Prince er leid ut til Technocean på et to års certeparti med opsjon på ett års forlengning.
Polar Prince brukes nå av Technocean til inspeksjon, vedlikehold og reparasjonsarbeid for Total utenfor Kongo.
Det er Technocean som fra august skal benytte skipet til undervannsoperasjoner, der kabellegging til kraftanlegg blir en av hovedoppgavene. Technocean har kontrakt med Subocean.
Utfordrende
Rong påpeker at behovet for undervannstjenester til anleggene betyr utfordringer. De største havvindturbinenen blir på 5 MW og koblet sammen i store parker.
Dermed er det mange og kraftige kabler som skal legges.
Selve kabelleggingen er ikke så spesiell. Derimot er det en utfordring å knytte opp installasjoner og kabler.
– Subocean har allerede opparbeidet seg mye erfaring på dette området. Det er nyttig for oss å være med på dette og lære, sier Rong.
Spesialskip
GC Rieber Shipping, eier og driver seks spesialskip, både inne undervannsoperasjoner, seismikk og isgående skip for forskning og forsyning.
GC Rieber har kontrahert fire nye offshore skip for levering i løpet av dette året og 2010.
GC Rieber bruker 600 millioner kroner og en Joint Venture-partner som eier 49 prosent, investerer om lag like mye i skipene.
De to første, som utstyres med ROV og offshore konstruksjonsarbeider, blir levert sene i år.
Strategiske medeiere
GC Rieber Shipping er også medeier i Technocean (58 % eierandel), seismikkselskapet Hexio (60 % eierandel) og det geotekniske selskapet Bluestone Offshore (40 % eierandel).
Selskapet har også det maritime driftsansvaret for ti seismikkskip eid av PGS, CGGVeritas og Fugro og prosjektledelse og byggetilsyn for fire avanserte seismiske nybygg for PGS.