TRAFIKK OG ITS

Ledningsforskrift på høring: Skal sikre at de som graver, setter veien i stand igjen

Forskriften skal gjøre det lettere å grave ned kabler i offentlig vei, og sikre at veien blir satt skikkelig i stand igjen etterpå.

Fiberrør og andre kabeltyper er det blitt mye av i og under norske veier.
Fiberrør og andre kabeltyper er det blitt mye av i og under norske veier. Foto: Olav Heggø, Samferdselsdepartementet.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. nov. 2019 - 15:00

Samferdselsdepartementet har i dag sendt på høring et utkast til veileder til den såkalte ledningsforskriften. Forskriften regulerer saksbehandling og ansvar ved legging og flytting av ledninger over, under og langs offentlig vei, og har ifølge Samferdselsdepartementet  balansert veiinteressene opp mot interessene til aktører som legger ledninger i nærheten av veier.

– Dette har vært etterspurt av telekombransjen, lokale myndigheter og utbyggerne av digital infrastruktur. Det er viktig med klare retningslinjer for å unngå konflikter og sikre effektiv utbygging av infrastruktur i offentlig vei, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.

Veilederen gjelder alle typer offentlig vei og gir utfyllende informasjon til forskriftens mest sentrale bestemmelser, og informasjon om gjennomføring av ledningsarbeid og påfølgende istandsetting av veien.

I løpet av 2024 skal hele kjørelinen i Blixtunnelen skiftes ut.
Les også

Snart stenges Blixtunnelen igjen: Skal bruke 235 dager på å skifte ut ledninger i den nye tunnelen

Digitaliseringsminister Nikolai Astrup er glad for at veilederen nå sendes på høring slik at det blir enklere for kommunene å få til felles praktisering av reglene i ledningsforskriften.

– Vi har gode forutsetninger for å nå målet om at 90 prosent av alle husstander skal ha tilbud om høyhastighetsbredbånd innen utgangen av 2020. Da er det viktig at kommunene ikke stiller for strenge krav til utbyggerne. Samtidig må bredbåndsaktørene sørge for at veien blir gjort i stand etter at det for eksempel er lagt fiber, sier Astrup.

Han legger til at utbyggere allerede har meldt at områder som før var ulønnsomme å bygge ut med de gamle reglene, har blitt lønnsomme med de nye.

Høringsfristen er satt til 10. februar 2020.

Verken Samferdselsdepartementet eller Statens vegvesen vil se slike fortgjengerfelt i fremtiden.
Les også

Disse skal bort

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.