BOK: Med dette leksikonet kan norske elever styrke sin matematikkforståelse. (Bilde: Dag Yngve Dahle)

Lanserer matteleksikon

  • Karriere

Begrepsleksikon. Det er navnet på selskapet Getsmarts rykende ferske matteleksikon myntet på elever i barne- og ungdomsskolen.

Over 50 sider gir leksikonet en konsis og lettfattelig forklaring av de begrepene i matematikken som vi skal kunne etter å ha fullført ungdomsskolen. Teksten er supplert med figurer, illustrasjoner og eksempler, som skal gjøre det enklere å forstå begrepene. For at det skal være enkelt å navigere i leksikonet, er det utstyrt med alfabetiske faner fra A til Å.

Lett å bla

Som et supplement kommer det også to kortstokker med gir omtrent samme faglige innføring i begrepene.

Skage Hansen, som er matematikklærer ved Engebråten skole i Oslo, er mannen bak det hele. Han mener det fyller et hull i dagens marked for læremidler.

– Det er mye dårlig formidling av matematikkunnskaper der ute. Jeg har funnet 30–40 uriktige definisjoner av matematiske begreper i ulike lærebøker. Et slikt oppslagsverk vil bøte på det, sier Hansen til Teknisk Ukeblad.

Han legger til:

– Potensialet er stort. Jeg har testet dette ut på egne elever, og har fått gode resultater i form av mange elever med 5-ere og 6-ere på eksamener. Det fungerer! Dette leksikonet vil også være et godt hjelpemiddel for foreldre som skal hjelpe elevene med leksene, sier han.

Vil ha statlige eliteskoler for realfag

Begrepsleksikon for matematikk. Fra Getsmart / Skage Hansen.
Utdrag fra leksikonet. Dag Yngve Dahle

Testkaniner

Gjennom selskapet Getsmart har han laget 18 lignende produkter de siste årene, hvorav de fleste er spill.

– Cirka 30 prosent av norske skoler har kjøpt en eller flere produkter. Men jeg har ingen fast avtale med aktører i skoleverket om salg og distribusjon, sier Hansen.

NITO har vært en viktig sponsor og samarbeidspartner underveis.

- Vi har sponset leksikonet og andre av produktene med 200 - 250.000 kroner over en fireårsperiode. Vi mener dette er svært gode verktøy for å avmystifisere og øke forståelsen av matematikk, som NITO har jobbet med i mange år. Begrepsleksikonet bør egne seg godt som læremiddel i skolen. Skolene bør vurdere det på lik linje med andre lærebøker, sier Arve Christensen, informasjonssjef i NITO.

Avviser at elevene er dårligere i realfag