RENT: Color Magic og Color Line sparer lokalmiljøet for utslipp tilsvarende 1700 biler ved å bruke strøm fra kabel ved landligge i Oslo. (Bilde: Håkon Jacobsen)
OPIMIST: Jan Heleg Pile i Color Line har jobbet utrettelig for å få de to Kiel-fergene over på landstrøm. I juni kobles også Color Fantasy til nettet etter ombygging i april. (Bilde: Tore Stensvold)
ROSER: Sigurd Enge i Bellona skryter av innsatsen til både Color Line, Oslo Havn, Hafslund og Ragnar Gjørven. (Bilde: Bellona)

Langt skritt for landstrøm

  • Industri

Felles tekniske standarder for tilkobling av skip til høyspent strøm fra land vedtas i mai. Dermed er det ikke lenger noen unnskyldning for ikke å gå i gang med investeringer og bygge opp infrastruktur.

Det kom fram på et seminar Oslo Havn arrangerte om bord på Kiel-fergen Color Magic, som lå utslippsfri til kai i Oslo, koblet til 11 kV-kabel fra Hafslund Nett.

Seminaret samlet i underkant av 100 representanter fra flere havner, leverandører og andre interesserte.

Utrettelig jobb

Ragnar Gjørven begynte i 2006 å jobbe for internasjonale felles standarder for landstrømtilkobling. I 2007 gikk han av med pensjon, men fortsatt arbeidet med det som 16. mai etter alle solemerker vedtas som internasjonale krav til slike anlegg.

Det vil si at det er enighet om hvordan utstyr på land og på skip skal fungere, og hvilke krav som skal settes til plugg og kontakt.

– Det er en seier å ha klart å dra dette i land, sier Gjørven, som det siste året har tatt av sin egen lomme for å føre arbeidet fram til enighet i de tre standardiseringsorganene ICE, ISO og IEEE.

Han er overbevist om at reglene blir vedtatt slik de er i dag, ettersom alle de 32 deltakende land og organisasjoner allerde har prøvestemt over forslaget.

Les også: Strømførende kjempeplugg

BETALER SELV: Ragnar Gjørven har de siste årene jobbet frivillig for å få på plass felles internasjonale standarder for landstrømtilkobling. I mai 2012 blir de vedtatt.
BETALER SELV: Ragnar Gjørven har de siste årene jobbet frivillig for å få på plass felles internasjonale standarder for landstrømtilkobling. I mai 2012 blir de vedtatt. Tore Stensvold

Bollona-skryt

Bellona, som har jobbet som pådriver og støttespiller for Color Lines elektrifisering av Color Magic, roser Gjørven opp i skyene.

– Uten hans diplomati og utrettelige innsats hadde det ikke blitt noen internasjonal standard. Nå er det ingen grunn til ikke å gå i gang og investere i landstrøm for havner og rederier, sier kaptein og rådgiver Sigurd Enge i Bellona.

Flerer kaier forberedes

Oslos havnesjef Anne-Sigrid Hamran ønsker flere medlemmer i den eksklusive klubben av havner med landstrømtilkobling. Hun lover også at det skal legges til rette for landstrøm ved flere kaier.

Danskebåten DFDS er et naturlig neste mål samt andre som har faste anløp til faste kaier.

Dernest står cruiseskipskaiene for tur. Nå er det også lettere å få til ettersom de internasjonale standardene vedtas.

STOLT: Havnedirektrø Anne Sigrid Hamran i Oslo synes det var på tide å få landstrømtilbud i Oslo. Hun lover flere tilkoblingspunkter.
JOBBER VIDERE: Oslos havnedirektør Anne Sigrid Hamran har fått blod på tann og legger til rette for flere landstrømtilkoblinger. Tore Stensvold

Reduserer lokalt

Color Line skal i april bygge om Color Fantasy slik at begge Kiel-fergene får landstrøm i Oslo. Rederiet håper å få til en tilsvarende kobling i Kiel.

Det betyr store utslippsreduksjoner av NOx, svovel og sot lokalt og også CO2-utslipp går ned. Rederiet sparer også penger.

Strømmen er billigere enn det skipet ville brukt av diesel for å drive hjelpemotorene.

Les også: Viking Lady blir sjøens Prius

Kiel-ferja bytter fra diesel til strøm

Planlegger flytende kraftverk til Bergen