RASKERE OG BEDRE: Endeling skal sørlendingene få kjappere bredbåndsaksess. Løsningen skal være oppe innen 2009. (Bilde: Arkivfoto)
KURS: Kvinner setter seg mer enn gjerne på skolebenken for å få et aktuelt kurs. (Bilde: itstock)
STRATEGI: Til en viss grad er det en kvinnelig strategi å delta i formell videreutdanning, mener Fafo-forsker Torgeir Nyen. (Bilde: Fafo)

Kvinner tar flest kurs

Siden 2003 har forskningsstiftelsen Fafo utgitt Lærevilkårsmonitoren, som blant annet inneholder nøkkeltall om hvem som har tatt videreutdanning eller kortere kurs og opplæring i løpet av de siste tolv månedene.

Statistikken gjennom de tre årene viser at gapet mellom kvinner og menn har vokst.

Mens fem prosent av mennene i løpet av 2005 tok formell videreutdanning, var det åtte prosent av kvinnene som gjorde det samme. For kurs og opplæring var andelen henholdsvis 48 prosent for menn og 52 prosent for kvinner.





Stabil tendens

– Foreløpige tall fra 2006 tyder på at vi får den samme tendensen i år, sier forsker Torgeir Nyen i Fafo, som er hovedansvarlig for Lærevilkårsmonitoren.

Kvinner er i flertall innen undervisning og helse, hvor deltakelsen i videreutdanning og kurs generelt er høy. Økt formell kompetanse gir dessuten muligheter for bedre lønn og nye jobbmuligheter innen disse sektorene. Men hele forklaringen ligger ikke her.

– Kvinner deltar mer i videreutdanning enn menn, uavhengig av hvor de jobber. Å delta i formell videreutdanning er derfor i en viss grad en kvinnelig strategi, sier Torgeir Nyen.

Undersøkelser viser også en kjønnsforskjell i synet på behovet for å lære mer. Mens 29 prosent av mennene syns de deltar for lite i opplæring, er denne prosentandelen for kvinner 34.





Ulike behov?

– Er det slik at menn syns de flyter godt nok på sine egne erfaringer og derfor ikke trenger å dokumentere sine kunnskaper?

– Man kan jo spekulere i det, men jeg har ikke grunnlag for å si det. Kanskje er det slik at kvinner i større grad vil ha et papir å vise frem, eller kanskje har de mer behov for formell kompetanse for å få ny jobb eller nye arbeidsoppgaver. Det kan også være at de har større glede av utdanningen i seg selv.

Nyen mener ikke at statistikken fra Lærevilkårsmonitoren gir grunnlag for å kreve mer videreutdanning spesielt tilpasset kvinner. – Ikke generelt, men det kan være aktuelt for eksempel i lederutvikling i mannsdominerte næringer, sier han.





Lite nettbasert

Deltakelse i videreutdanning totalt sett har ikke endret seg vesentlig de siste årene. I fjor deltok 6,8 prosent av de sysselsatte i videreutdanning, og det var omtrent like mange som i 2003.

Relativt få av videreutdanningstiltakene, 34 prosent, er helt eller delvis nettbaserte. Bare sju prosent av tiltakene er helt nettbaserte.