Russland til krig mot Ukraina

Krig framskynder energieffektivisering og nullutslippsdrivstoff

Diesel- og gasspriser skyter i været. Det bidrar til å dytte rederier og skip over på lav- og nullutslippsteknologi. Landstrøm blir enda mer fordelaktig.

Sementskipet MS Shetland er bygget i 2019 . Det er på 7.000 dødvekttonn med en lengde på 109.66 meter og bredde 14 meter.
Sementskipet MS Shetland er bygget i 2019 . Det er på 7.000 dødvekttonn med en lengde på 109.66 meter og bredde 14 meter. (Foto: Heidelberg Cement)

Diesel- og gasspriser skyter i været. Det bidrar til å dytte rederier og skip over på lav- og nullutslippsteknologi. Landstrøm blir enda mer fordelaktig.

Heidelberg Cement har tre skip med dual fuel-motorer, det vil si at de kan gå på LNG (flytende naturgass) eller diesel, eventuelt en blanding. Voldsom prisøkning på diesel eller marin gassolje (MGO) har tidligere gjort LNG svært prisgunstig. Det siste halvåret har gassprisene også skutt i været og gjort valget mindre gunstig. MGO er doblet i pris, mens gassprisene har økt enda litt mer, men er ventet å synke en del.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå