KREVER EGET VEITILSYN: NAF,s direktør for samfunnskontakt, advokat Håkon Glomsaker, mener et uavhengig tilsyn må påse at veiene holder minimumsstandard. (Bilde: Truls Tunmo)

Krever veitilsyn nå

Utspillet kommer i kjølvannet av revidert nasjonalbudsjett som ikke tilgodeser ekstra midler til veivedlikehold.

– Det trengs ikke utredes i det vide og brede for å få på plass et slikt tilsyn. Dette må komme nå, sier advokat Håkon Glomsaker, direktør for samfunnskontakt i NAF.

Dårlig stand

Bakgrunnen er at han mener at veistandarden flere steder er i så dårlig forfatning at det er fare for liv og helse.

–Veidekket på flere veistrekninger er langt verre enn anbefalte retningslinjer, sier Glomsaker.

Hvordan skal et uavhengig tilsyn fungere?

-På samme måte som Luftfartstilsynet. Det er viktig at en uavhengig instans vurderer veistandarden, der Statens Vegvesen ikke har gjort jobben sin. Et slikt tilsyn skal være helt uavhengig av Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet, sier Glomsaker.





Forpliktende minstestandard

NAF krever at det må innføres en forpliktende minstestandard for veiene.

-Hvis ikke en slik standard blir overholdt, må følgen være at Staten eller de som har veivedlikeholdet på de aktuelle strekningene være erstatningsansvarlige etter alminnelige prinsipper i rettssystemet. Det betyr i praksis at terskelen for når Staten må ta ansvar, blir senket. Dersom vi hadde hatt en slik standard, er det åpenbart at mange veier ligger langt under den kvalitetsnormen man må kunne forlange. I Veglovens paragraf 20, står det klart at Staten bærer utgiftene til planlegging, bygging, utbedring, vedlikehold og drift av riksveier. Den jobben utfører de ikke tilfredsstillende alle steder, sier Glomsaker.









Vil ikke kommentere

Asfaltteknisk Institutt (ATI) har spesialkompetanse på hvordan asfaltdekket skal være. Men de er ikke villige til å kommentere veivedlikehold og veistandard.

-Vi har bestemt oss for at vi ikke vil si noe om dette, sier daglig leder Eirik Wulvik i ATI. Men asfaltteknisk konsulent Jon Roar Bergersen sier:

-Vegdirektoratet stiller krav til at veiens gjennomsnittlige forfatning på en gitt strekning, skal være innenfor en viss standard. Dermed kan de friskmelde veien til tross for at deler av den ikke holder mål. Dette er helt hårreisende, sier Bergersen.