BYGG

Krever bedre klaring for tunnelinspeksjon

FOR TRANGT: - Det er for vanskelig å gjennomføre inspeksjon i mange tunneler, mener professor Bjørn Nilsen  ved NTNU som har ledet arbeidet med å gjennomgå raset i Hanekleivtunnelen.
FOR TRANGT: - Det er for vanskelig å gjennomføre inspeksjon i mange tunneler, mener professor Bjørn Nilsen ved NTNU som har ledet arbeidet med å gjennomgå raset i Hanekleivtunnelen. Bilde: Jannicke Nilsen
Jannicke Nilsen
16. feb. 2007 - 10:00

Rapporten fastslår at forholdene for inspeksjonsarbeidere må legges tilrette på en bedre måte enn hva som er vanlig i dag.

Bare 25 cm klaring

I Hanekleivtunnelen er det avsatt 40 cm mellom normalprofilet og utsprengt berg. Med et 15 cm tykt vann- og frostsikret hvelv er det teoretisk 25 cm rom igjen bak hvelvet. Dette er også vanlig i andre tunneler.

- Det sier seg selv at det er svært vanskelig å få kontrollert sprekker og sårbare punkter når det er så liten plass. Vi anbefaler en økning av inspeksjonshøyden slik at man får 20 cm ekstra klaring, sier utvalgsleder og professor Bjørn Nilsen ved NTNU.

- Bør inn i håndbok

På noen nyere tunnelprosjekter er dette gjort, men det bør bli en standard, mener ingeniørgeolog Per Bollingmo i Multikonsult as, som har vært med i granskningen.

- Vegvesenet har håndbøker for prosedyrer. Dette bør inn i håndbok 021 for tunnelbygging, slår Bollingmo fast.

Inspeksjonsluker

Rapporten anbefaler at hvelvet utstyres med inspeksjonsluker for cirka hver 200 meter, stige for å komme opp på hvelvet og langsgående skinner til å gå omtrent midt på veggen.

En langsgående line i hele tunnellengden benyttes til å feste sikkerhetsline med karabinkrok. Tunnelen utstyres med skilt, både på trafikksiden og bak hvelvet, som angir profilnummer i tunnelen for at man skal vite hvor man er under inspeksjonen, heter det i rapporten.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.