Mazda MX-30

Kortreist el-Mazda

I natt lanserte Mazda sin første elbil. Den som er opptatt av rekkevidde, kan slutte å lese her.

I natt ble Mazdas første elbil, MX-30, lansert på bilmessen i Tokyo.
I natt ble Mazdas første elbil, MX-30, lansert på bilmessen i Tokyo. (Foto: Mazda)
Interiøret har tre skjermer, resirkulerte materialer og en "flytende konsoll" mellom setene.
Interiøret har tre skjermer, resirkulerte materialer og en "flytende konsoll" mellom setene. (Foto: Mazda)

I natt lanserte Mazda sin første elbil. Den som er opptatt av rekkevidde, kan slutte å lese her.

MX-30 heter barnet, og det var noen stolte foreldre som viste frem skapningen på Tokyo Motor Show i natt, norsk tid.

For å ta det kanskje viktigste først: Med MX-30 har Mazda meldt seg på i 250.000-kronersklubben, sammen med Peugeot e-208 og Opel Corsa-e. Japaneren er en slags høyreist mini-SUV, som mange nok vil synes er en fordel i forhold til tradisjonelle kompaktbiler, men Mazdaen kommer til kort når det gjelder rekkevidde.

  • Se bilde av interiøret i bildekarusellen øverst i artikkelen. 

Kort rekkevidde 

Der europeerne lover godt over 300 km WLTP-rekkevidde, gjør japanerens moderate 35,5 kWt-batteri at MX-30 kun har 200 km WLTP-rekkevidde å vise til. Det er virkelig ikke all verden på en bil som ennå har et år igjen før den kommer ut til kundene - nevnte Peugeot gir for eksempel 70 prosent lenger rekkevidde for samme prisen. 

Noe av årsaken er at Mazda har en filosofi om å bruke små batteripakker for å ikke fråtse mer enn nødvendig i verdens kobolt- og andre naturressurser, som er jo en fin tanke.

Men det betyr også at du kanskje bare ser 150 km rekkevidde om vinteren. Når hurtigladingen i tillegg er begrenset til lett avdankete 50 kW, så kan dette fort begrense køen foran Mazda-butikkene. 

Mazda satser på å lokke kunder med lite batteri og ditto ladefart.
Mazda satser på å lokke kunder med lite batteri og ditto ladefart. Foto: Mazda

Inkludert hjemmelader 

Den som er tidlig ute kan sikre seg en godt utstyrt “First Edition”-utgave, der man for de 249.000 kronene (eks. frakt og levering) får med vegglader hjemme, ryggekamera, head up-display, LED-lys osv. 

MX-30 har ingen midtstolpe og "selvmordsdører", som gir bilen særpreg.
MX-30 har ingen midtstolpe og "selvmordsdører", som gir bilen særpreg. Foto: Mazda

Bilen har fått samme type bakdører som man kan finne på Mini, og for så vidt også på Mazdas egen RX-8, der bakdørene er hengslet i bakkant og derfor åpner seg “feil vei”, og kun etter at fordørene har blitt åpnet. Bilen har altså ingen midtstolpe, og morsomt nok åpner både for- og bakdører seg omtrent 80 grader. 

Skjermentusiastene vil kunne glede seg over tre ulike skjermer. I interiøret er det brukt resirkulert plast og kork, dørsidene er laget av resirkulerte plastflasker, mens “Heritage Cork” - Mazda var en gang en korkfabrikk, er korken høstet uten å felle et eneste tre. 

MX-navnet er forbeholdt biler som Mazda mener er oppsiktsvekkende, blant dem roadsteren MX-5 og sportskupeen MX-3 (som utmerket seg med å ha en V6-motor med slagvolum på kun 1,8 liter!). 

Reservasjonskøen for Mazdas første elbil er allerede åpen. 

Les også

Kommentarer (21)

Kommentarer (21)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå