MSC Zoe

Konteinerskipet  var for stort og stivt – førte til at 342 konteinere falt over bord i sterk vind

Ikke tilstrekkelige sikringsregler for ultrastore skip.

MSC Zoe på vie til havn etter at mer enn 300 konteinere falt over bord i en situasjon med kraftig vind og store bølger. Nå viser underøkelser at regelverket, som er laget for mindre skip, ikke kan brukes på så store skip. Kreftene som oppstår er annerledes, og sterkere enn forutsatt.
MSC Zoe på vie til havn etter at mer enn 300 konteinere falt over bord i en situasjon med kraftig vind og store bølger. Nå viser underøkelser at regelverket, som er laget for mindre skip, ikke kan brukes på så store skip. Kreftene som oppstår er annerledes, og sterkere enn forutsatt. (Foto: Reuters/Scnapix)

Ikke tilstrekkelige sikringsregler for ultrastore skip.

Da det 395 meter lange MSC Zoe forlot verftet i 2015 var det et av verdens største konteinerskip. I januar 2019 mistet skipet 342 konteinere i sterk kuling i Nordsjøen. Nå viser det seg at gjeldene regler og beregninger kanskje ikke kan benyttes for denne type skip. De er rett og slett for lite fleksible. Farten var også for lav.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå