Da det 395 meter lange MSC Zoe forlot verftet i 2015 var det et av verdens største konteinerskip. I januar 2019 mistet skipet 342 konteinere i sterk kuling i Nordsjøen. Nå viser det seg at gjeldene regler og beregninger kanskje ikke kan benyttes for denne type skip. De er rett og slett for lite fleksible. Farten var også for lav.
MARITIM
Konteinerskipet var for stort og stivt – førte til at 342 konteinere falt over bord i sterk vind
Ikke tilstrekkelige sikringsregler for ultrastore skip.

MSC Zoe på vie til havn etter at mer enn 300 konteinere falt over bord i en situasjon med kraftig vind og store bølger. Nå viser underøkelser at regelverket, som er laget for mindre skip, ikke kan brukes på så store skip. Kreftene som oppstår er annerledes, og sterkere enn forutsatt. Foto: Reuters/Scnapix
Les mer om:
Kommentarsystemet er deaktivert
Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.
