MARITIM

Konkurstruet verft kansellerer ordre på to kystruteskip

Har kansellert ordren til det norske rederiet Havila. 

Det spanske verftet Barreras har kansellert ordren til det norske rederiet Havila på to kystruteskip.
Det spanske verftet Barreras har kansellert ordren til det norske rederiet Havila på to kystruteskip.
28. nov. 2019 - 07:57

Det spanske verftet Barreras har kansellert ordren til det norske rederiet Havila på to kystruteskip, ifølge Sysla. Skipene skulle gå mellom Bergen og Kirkenes.

Etter planen skal rederiet Havila sette inn fire skip på ruten. To av skipene bygges på et verft i Tyrkia, mens to skulle bygges ved verftet Barreras i Spania.

Siden august har arbeidet ved det spanske verftet stått helt stille, ifølge Sysla. Verftet har store økonomiske problemer og 1.300 ansatte har vært permittert siden august.

Nå kansellerer verftet ordren på de to skipene.

– Urettmessig kansellering

– Vi har mottatt det vi mener er en urettmessig kansellering. Den er vi uenig i, sier administrerende direktør Arild Myrvoll i Havlia Kystruten til Sysla.

Myrvoll tolker dette som at verftet forbereder likvidering av selskapet.

– Hvorvidt det ender med konkurs for Barreras vil jeg ikke spekulere i, men vi begynner å se konturene av hvordan det kan gå med verftet, sier han.

Barreras ønsker ikke å uttale seg før saken er løst, ifølge Sysla. Kanselleringen ble først omtalt av Nett.no.

Skipene skulle etter planen gå mellom Bergen og Kirkenes fra 1. januar 2021 i konkurranse med Hurtigruten. Nå ser Havlia etter alternative verft som kan bygge skipene.

Arbeidet med de to skipene som bygges i Tyrkia, går etter planen ifølge Myrvoll.

Verftsdirektør Leiv Sindre Muren ved Myklebust er lette og glad for å ha landet kontrakten på hydrogenfergene.
Les også

Norske Myklebust skal bygge verdens største hydrogenferger: – Den satt langt inne

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.