BYGG

– Klarer ikke rense luften i Operatunnelen

LANG BYTUNNEL: Operatunnelen er 5,8 kilometer fra Ryen i øst til Hjortnes i vest.
LANG BYTUNNEL: Operatunnelen er 5,8 kilometer fra Ryen i øst til Hjortnes i vest. Bilde: Anders Haakonsen)
Truls Tunmo
27. jan. 2011 - 13:02

Det sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Ian Markey, til Teknisk Ukeblad.

Ikke frisk luft MANGLER TEKNOLOGI: -Ny teknologi må på plass for å kunne rense luften i Operatunnelen, sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Ian Markey. <i>Fotograf: Truls Tunmo</i>
Ikke frisk luft MANGLER TEKNOLOGI: -Ny teknologi må på plass for å kunne rense luften i Operatunnelen, sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Ian Markey. Fotograf: Truls Tunmo

Ikke frisk luft

Under et fagmøte om Operatunnelen i Oslo i går kveld, ble blant annet brann og beredskap, trafikkavvikling og drift diskutert.

– Problemet med å få renset luften i Operatunnelen er å kunne trekke inn nok frisk luft og deretter få filtrert luften. Per i dag har vi ikke en teknologi som er kostnadseffektiv for å kunne klare dette, sier Markey.



Blåses ut

I dag blir luften ikke renset i det hele tatt i den nye bytunnelen.

– Luften blir bare blåst ut, det er ingen rensing, sier Markey.

Han påpeker imidlertid at luftkvaliteten i Operatunnelen er innenfor kravene.



5,8 km

De fire forskjellige tunnelene (Festningstunnelen, Bjørvikatunnelen, Ekebergtunnelen og Svartdalstunnelen) ble sist høst koblet sammen til en 5,8 kilometer lang tunnelen fra Ryen i øst til Hjortnes i vest.

Etter en navneavstemning i regi av Statens vegvesen, fikk den nye tunnelen navnet Operatunnelen.



Forskjellige konstruksjoner

De forskjellige konstruksjonene av de fire tunnelene skaper utfordringer for drift og vedlikehold.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Høy trafikktetthet i deler av døgnet kan involvere mange ved en eventuell ulykke.



Avskalling av betong

– Uhell med farlig gods, lekkasje av væske eller gass og brann i kjøretøy er en risiko i tunneler. Ved stor brannbelastning kan det også oppstå avskalling av betong på grunn av høy temperaturbelastning, sier Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat (OBRE).

– Men foreløpig har vi ikke hatt alvorlige hendelser med brann involvert i tunnelen, legger han til.

Ifølge OBRE skal Operatunnelen tåle en brannbelastning på 300 Mw.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.