LANG BYTUNNEL: Operatunnelen er 5,8 kilometer fra Ryen i øst til Hjortnes i vest. (Bilde: Anders Haakonsen))

– Klarer ikke rense luften i Operatunnelen

  • Bygg

Det sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Ian Markey, til Teknisk Ukeblad.

Ikke frisk luft MANGLER TEKNOLOGI: -Ny teknologi må på plass for å kunne rense luften i Operatunnelen, sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Ian Markey. Fotograf:Truls Tunmo

Ikke frisk luft

Under et fagmøte om Operatunnelen i Oslo i går kveld, ble blant annet brann og beredskap, trafikkavvikling og drift diskutert.

– Problemet med å få renset luften i Operatunnelen er å kunne trekke inn nok frisk luft og deretter få filtrert luften. Per i dag har vi ikke en teknologi som er kostnadseffektiv for å kunne klare dette, sier Markey.





Blåses ut

I dag blir luften ikke renset i det hele tatt i den nye bytunnelen.

– Luften blir bare blåst ut, det er ingen rensing, sier Markey.

Han påpeker imidlertid at luftkvaliteten i Operatunnelen er innenfor kravene.





5,8 km

De fire forskjellige tunnelene (Festningstunnelen, Bjørvikatunnelen, Ekebergtunnelen og Svartdalstunnelen) ble sist høst koblet sammen til en 5,8 kilometer lang tunnelen fra Ryen i øst til Hjortnes i vest.

Etter en navneavstemning i regi av Statens vegvesen, fikk den nye tunnelen navnet Operatunnelen.





Forskjellige konstruksjoner

De forskjellige konstruksjonene av de fire tunnelene skaper utfordringer for drift og vedlikehold.

Høy trafikktetthet i deler av døgnet kan involvere mange ved en eventuell ulykke.





Avskalling av betong

– Uhell med farlig gods, lekkasje av væske eller gass og brann i kjøretøy er en risiko i tunneler. Ved stor brannbelastning kan det også oppstå avskalling av betong på grunn av høy temperaturbelastning, sier Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat (OBRE).

– Men foreløpig har vi ikke hatt alvorlige hendelser med brann involvert i tunnelen, legger han til.

Ifølge OBRE skal Operatunnelen tåle en brannbelastning på 300 Mw.