Det sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Ian Markey, til Teknisk Ukeblad.
Ikke frisk luft
Under et fagmøte om Operatunnelen i Oslo i går kveld, ble blant annet brann og beredskap, trafikkavvikling og drift diskutert.
– Problemet med å få renset luften i Operatunnelen er å kunne trekke inn nok frisk luft og deretter få filtrert luften. Per i dag har vi ikke en teknologi som er kostnadseffektiv for å kunne klare dette, sier Markey.
Blåses ut
I dag blir luften ikke renset i det hele tatt i den nye bytunnelen.
– Luften blir bare blåst ut, det er ingen rensing, sier Markey.
Han påpeker imidlertid at luftkvaliteten i Operatunnelen er innenfor kravene.
5,8 km
De fire forskjellige tunnelene (Festningstunnelen, Bjørvikatunnelen, Ekebergtunnelen og Svartdalstunnelen) ble sist høst koblet sammen til en 5,8 kilometer lang tunnelen fra Ryen i øst til Hjortnes i vest.
Etter en navneavstemning i regi av Statens vegvesen, fikk den nye tunnelen navnet Operatunnelen.
Forskjellige konstruksjoner
De forskjellige konstruksjonene av de fire tunnelene skaper utfordringer for drift og vedlikehold.
Høy trafikktetthet i deler av døgnet kan involvere mange ved en eventuell ulykke.
Avskalling av betong
– Uhell med farlig gods, lekkasje av væske eller gass og brann i kjøretøy er en risiko i tunneler. Ved stor brannbelastning kan det også oppstå avskalling av betong på grunn av høy temperaturbelastning, sier Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat (OBRE).
– Men foreløpig har vi ikke hatt alvorlige hendelser med brann involvert i tunnelen, legger han til.
Ifølge OBRE skal Operatunnelen tåle en brannbelastning på 300 Mw.