BYGG

– Klarer ikke rense luften i Operatunnelen

LANG BYTUNNEL: Operatunnelen er 5,8 kilometer fra Ryen i øst til Hjortnes i vest.
LANG BYTUNNEL: Operatunnelen er 5,8 kilometer fra Ryen i øst til Hjortnes i vest. Bilde: Anders Haakonsen)
Truls Tunmo
27. jan. 2011 - 13:02

Det sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Ian Markey, til Teknisk Ukeblad.

Ikke frisk luft MANGLER TEKNOLOGI: -Ny teknologi må på plass for å kunne rense luften i Operatunnelen, sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Ian Markey. <i>Fotograf: Truls Tunmo</i>
Ikke frisk luft MANGLER TEKNOLOGI: -Ny teknologi må på plass for å kunne rense luften i Operatunnelen, sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Ian Markey. Fotograf: Truls Tunmo

Ikke frisk luft

Under et fagmøte om Operatunnelen i Oslo i går kveld, ble blant annet brann og beredskap, trafikkavvikling og drift diskutert.

– Problemet med å få renset luften i Operatunnelen er å kunne trekke inn nok frisk luft og deretter få filtrert luften. Per i dag har vi ikke en teknologi som er kostnadseffektiv for å kunne klare dette, sier Markey.



Blåses ut

I dag blir luften ikke renset i det hele tatt i den nye bytunnelen.

– Luften blir bare blåst ut, det er ingen rensing, sier Markey.

Han påpeker imidlertid at luftkvaliteten i Operatunnelen er innenfor kravene.



5,8 km

De fire forskjellige tunnelene (Festningstunnelen, Bjørvikatunnelen, Ekebergtunnelen og Svartdalstunnelen) ble sist høst koblet sammen til en 5,8 kilometer lang tunnelen fra Ryen i øst til Hjortnes i vest.

Etter en navneavstemning i regi av Statens vegvesen, fikk den nye tunnelen navnet Operatunnelen.



Forskjellige konstruksjoner

De forskjellige konstruksjonene av de fire tunnelene skaper utfordringer for drift og vedlikehold.

Høy trafikktetthet i deler av døgnet kan involvere mange ved en eventuell ulykke.



Avskalling av betong

– Uhell med farlig gods, lekkasje av væske eller gass og brann i kjøretøy er en risiko i tunneler. Ved stor brannbelastning kan det også oppstå avskalling av betong på grunn av høy temperaturbelastning, sier Trond Hansen i Oslo brann- og redningsetat (OBRE).

– Men foreløpig har vi ikke hatt alvorlige hendelser med brann involvert i tunnelen, legger han til.

Ifølge OBRE skal Operatunnelen tåle en brannbelastning på 300 Mw.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.