Rolls-Royce Nvc-405-LNG skip Environship Concept (Bilde: Rolls-Royce)

KINA FRA DIESEL- TIL LNG-SKIP

Kina vil ha 20.000 LNG-skip

Skal konvertere diesel-skip.

Direktør for LNG i Det Norske Veritas (DNV), Erik Skramstad, brukte dette som et eksempel på Kinas interesse for flytende nedkjølt naturgass (LNG) under sitt foredrag på Gasskonferansen onsdag.

Interessen for LNG er sterkt voksende over hele verden, og i nesten alle markeder.

Les også: Dobler antall LNG-skip i USA

750 000 biler

I denne utviklingen er Norge viktig ettersom norsk forskning og utvikling av teknologi står helt sentralt i den økende bruk av LNG, ikke minst som drivstoff til store skip.

– Det kinesiske markedet er enormt viktig fordi det er så stort. Primært har kineserne hittil brukt mest LNG til kraftproduksjon, men de satser også på gass som drivstoff til transport. Landet har i dag over 750 000 kjøretøy i form av biler, busser og drosjer, som går på gass, sier Skramstad.

Les også: – Vær offensive, sats på gass

Norge viktig

Skramstad, som har oppholdt seg mye i Kina, mener norske leverandører har et potensielt enormt stort marked i Kina, som er i oppbyggingsfasen både når det gjelder terminaler og skip.

Et par av terminalene langs kysten utenfor Shanghai og Guangzhou er bygd som halvøyer opp til 15 km ut i sjøen.

– De trenger samarbeid om hele verdikjeden, spesielt innen transport og distribusjon, men også når det gjelder ingeniørkompetanse og ledelse, sier Skramstad.

TU mener: Bygg Barentsrør nå

Politisk situasjon

Gasskonferanse i Bergen 23. mai 2012 012.JPGSkramstad legger ikke skjul på at Nobels Fredspris fortsatt legger en demper på all aktivitet.

– Gjentatte ganger i det siste har jeg opplevd at norske leverandører har fått beskjed om at de ikke er kvalifisert. Vi oppfattes som svært dyre og møter knallhard konkurranse fra andre land og vi har fortsatt en politisk situasjon som gjør at vi ikke oppnår kontakt, sier Veritas-direktøren.

Han mener likevel Kina er så viktig at norske bedrifter må jobbe bevisst for å oppnå større tillit i det kinesiske markedet.

Les også: Norsk teknologi skal gi gass-suksess i Australia

Skifergass

Kina har i dag 5950 BCM produserbare reserver av naturgass, men produserer bare 85 BCM i året. Til sammenlikning eksporterer Norge 100 BCM i året.

USA er i ferd med å endre hele sin energiforsyning etter store funn av skifergass, men samme utvikling kan komme i Kina som har enda større utnyttbare reserver av skifergass enn USA.

Lokal tilgang på nye energikilder som skifergass har endret en viktig del av verdens energisituasjon.

Les også: 

Statoils skifergass-partner i store problemer

Obama vil satse på skifergass