DEBATT

Kina-toll er dårlig nytt for alle som er opptatt av klimamålene

USA og Europa har store ambisjoner om å elektrifisere bilflåten. Det skjer samtidig som de to etablerer betydelige handelshindre for aktørene som kan få det til å skje.

Tesla-gründer Elon Musk produserer Tesla Model 3 i Shanghai. Bildet er fra en av hans presentasjoner av modellen i byen. Nå vurderer EU å innføre en tollmur mot import av alle kinesisk-produserte elbiler.
Tesla-gründer Elon Musk produserer Tesla Model 3 i Shanghai. Bildet er fra en av hans presentasjoner av modellen i byen. Nå vurderer EU å innføre en tollmur mot import av alle kinesisk-produserte elbiler. Foto: ALY SONG
Jonathan Parr, Rebil
14. juni 2024 - 15:00

Vestlige land har store ambisjoner om å skifte ut gamle biler på fossilt drivstoff. Norske politikere har lenge jobbet mot et mål som sier at det kun skal selges nullutslippsbiler fra og med 2025.

Jonathan Parr jobber nå som analyseansvarlig i Rebil etter sin karriere som fotballspiller, bl.a. i Premier League. <i>Foto:  Gustav Brandbyge</i>
Jonathan Parr jobber nå som analyseansvarlig i Rebil etter sin karriere som fotballspiller, bl.a. i Premier League. Foto:  Gustav Brandbyge

I 2023 bestemte EU-parlamentet at salg av nye fossilbiler skal forbys fra 2035. Også flere stater i USA er det ventet strengere regulering for å få opp elbilandelen i personbilmarkedet.

Å redusere global oppvarming er høyt på agendaen til mange land. Nesten alle har sluttet seg til Parisavtalen. Avtalen inneholder flere bestemmelser om utslippsreduksjoner. En rekke av klimatiltakene retter seg mot transportsektoren, som ifølge FN står for rundt 23 prosent av utslippene av drivhusgasser globalt.

Prisen for høy for mange

Elbilene er for dyre til at mange nok kjøper dem. Undersøkelser i USA viser at for høye priser på elbiler er en av de viktigste årsakene til at mange ikke bytter ut bensin- eller dieselbilen. I april konstaterte EU-revisjonen at elbilene i Europa må bli billigere hvis 2035-målet skal være realistisk.

Kina er best i verden på billige elbiler. Investeringsbanken UBS anslo i fjor høst at kinesiske BYD har 25 prosent lavere produksjonskostnader enn sine europeiske konkurrenter. Den kinesiske prispresseren Dongfeng Box, som ruller ut på norske veier denne sommeren, skal selges til under 200.000 kroner.

For miljøet og utslippsmålene i transportsektoren er de lave prisene strålende nyheter, men ikke alle liker utviklingen. Denne våren har USA innført 100 prosent toll på kinesiske elbiler.

Kullkraft er på vikende front ettersom elektrisitet fra sol og vind blir billigere.
Les også

DNV: – En milepæl at vi når utslipps­toppen i år

Vil ramme Volvo, Tesla og BMW

EU innfører opptil 48 prosent toll hvis ikke Kina slutter med sine subsidier. Økt toll i Europa vil, i tillegg til kinesiske bilmerker, også ramme kinesisk-produserte biler som Volvo EX30, Tesla Model 3 og BMW iX3 – populære modeller i de vestlige markedene.

Denne utviklingen tilsier at det vil ta lengre tid for EU og USA å innfri sine ambisiøse mål om å fase ut biler med fossilt drivstoff. Økt toll vil føre til økte priser og dermed redusert etterspørsel etter elbiler. Det er dårlig nytt for alle som er opptatt av at verden skal klare 1,5 gradersmålet.

Nylig uttalte finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til Teknisk Ukeblad at det verken er aktuelt eller ønskelig med norsk toll på kinesiske biler. På Statkraft-konferansen i mai ble utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) spurt om man burde forby kinesiske elbiler i Norge.

Nullutslipp viktigere enn konkurranse

– Jeg synes ikke vi skal forby kinesiske elbiler. Særlig ikke Norge, som ikke lager biler uansett, svarte Eide. Svaret fra den tidligere klima- og miljøministeren avslører at avgjørelsen handler om arbeidsplasser og verdiskaping, ikke ønsket om å bringe billige elbiler til folket.  

Vestlige land har store ambisjoner om å elektrifisere bilflåten. Samtidig etablerer de samme landene handelshindre for aktørene som kan få det til å skje. Proteksjonistiske krefter kan føre til tollmurer også i Norge, men foreløpig ser det ikke ut til å skje. Det er godt nytt for alle som er opptatt av at det i fremtiden kun skal selges nullutslippsbiler her til lands. 

Kinesiske Longi, som er verdens største solcelleprodusent og en stor aktør innen elektrolyse, vurderer å åpne en fabrikk i Europa for å komme nærmere kundene på det europeiske markedet, sier salgsdirektør Hyacinthe Flandrin.
Les også

Først tok de solcellemarkedet. Nå vil Kina ha hydrogenfabrikker i Europa

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.