Væskekjølt ladekabel

Kabelfeil stenger ladestasjoner

Kortsluttet under lading.

Huber+Suhner har oppdaget et problem i en prototypekabel, og anbefaler kundene å stenge ladere som bruker den.
Huber+Suhner har oppdaget et problem i en prototypekabel, og anbefaler kundene å stenge ladere som bruker den. (Foto: Huber+Suhner)

Kortsluttet under lading.

Forrige uke oppsto en kortslutning i en kabel koblet til en hurtiglader i Tyskland. Det har ført til at en rekke ladestasjoner verden over er stengt ned.

Det er kabelleverandøren Huber+Suhner som har levert kabelen, og anbefaler sine kunder å stenge stasjoner som bruker den aktuelle kabelen.

Det er snakk om kabelen som strekkes til bilen, altså den delen av kretsen kunden håndterer.

Kortslutningen skjedde i selve kontakten, skriver Huber+Suhner i en pressemelding. Ingen ble skadet i episoden.

Væskekjølt kabel fra produsenten.
Væskekjølt kabel fra produsenten. Foto: Huber+Suhner

Kabelen skal være en prototype, og er av en væskekjølt type. Disse kablene er i bruk på ladestasjoner som leverer spesielt høye effekter. Væsken er ikke elektrisk ledende, og kjølekretsen kan ifølge pressmeldingen utelukkes som årsak til hendelensen.

Ingen norske Ionity-ladere stengt

Siden det her er snakk om en prototype, er kabelen ikke identisk med kablene de har levert til kunder.

De har likevel anbefalt at kunder stenger ladestasjonene som bruker deres væskekjølte kabel.

Dette fører til at en hel rekke ladestasjoner som leverer høy effekt – opp mot 150 og 350 kilowatt – stenges.

Ingen av de aktuelle ladestasjonene befinner seg i Norge, ifølge Ionity.

Flere Ionity-stasjoner er stengt som følge av feilen. Ladestasjonen på bildet er på Gol, og ingen av de norske ladestedene er rammet.
Flere Ionity-stasjoner er stengt som følge av feilen. Ladestasjonen på bildet er på Gol, og ingen av de norske ladestedene er rammet. Foto: Per Erlien Dalløkken

Den tyske ladeoperatøren Ionity har stengt ned ladestasjonene som bruker den aktuelle Huber+Suhner-kabelen, 20 til sammen.

Disse befinner seg i Østerrike, Sveits, Frankrike og Danmark. Ladere i Tyskland, Italia, Danmark, Sverige og Norge er åpne som normalt.

Ionitys ladestasjoner i Norge skal på sikt kunne levere inntil 350 kilowatt, men leverer nå maksimalt 80 kilowatt. 

Dette fordi de ikke er utstyrt med ladekabler med væskekjøling.

Andre operatører stenger

Foruten Ionity melder Fastned  at de stenger sine høyeffektladere med væskekjølt kabel fra Huber+Suhner. 

Det stenges også ladere andre steder. Electrify America har stengt en rekke ladere på andre siden av Atlanteren som følge av produsentens anbefalinger.

Fortum Charge & Drives 175 kW-lader i Ski er stengt, men det skal ikke ha noe med den aktuelle kabelen å gjøre.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå