TUNNELER

Jubel i vest: Gjennomslag i Nogvafjordtunnelen

Med gjennomslaget på den 5730 meter lange Nogvafjordtunnelen, er den tredje og siste undersjøiske tunnelen i Nordøyvegen ferdig sprengt.

Fra røysa etter at siste salve er sprengt, hvor bla  representanter fra hovedentreprenøren Skanska og byggherren More og Rpmsdal fylke var med.
Fra røysa etter at siste salve er sprengt, hvor bla representanter fra hovedentreprenøren Skanska og byggherren More og Rpmsdal fylke var med. Foto: Svein Skeide, Møre og Romsdal fylkeskommune
4. mai 2021 - 20:53

Totalt er det sprengt om lag 1,3 mil tunnel, fordelt på de tre undersjøiske tunnelene Haramsfjordtunnelen (3500 meter), Fjørtoftfjordtunnelen (3680 meter) og Nogvafjordtunnelen (5730 meter), samt miljøtunnelen Burbergtunnelen (170 meter) på Fjørtofta.

Det opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune, som er byggherre på det store fastlandsprosjektet til rundt 2700 mennesker på Lepsøya, Haramsøya, Flemsøya/Skuløya, Fjørtofta og Harøya i de tidligere kommunene Haram og Sandøy. 

Det historisk store fylkesveiprosjektet har en kostnadsramme på 5,7 milliarder kroner.

Det var elevrådsleder Frida Otterlei ved Haramsøy skole og ordfører Eva Vinje Aurdal i Ålesund kommune som fikk æren av å skyte gjennomslagssalva på Nogvafjordtunnelen tirsdag 4. mai.

Les også

Store utfordringer med dårlig fjell

Nogvafjordtunnelen er den lengste av de tre undersjøiske tunnelene og er også tunnelen som har vært mest utfordrende å drive.

– Spesielt fra Longva har vi hatt utfordringer med dårlig fjell og inntrenging av grunnvatn. Det har vært mange og lange perioder med tung sikring og tetting av berg. Og det har vært jobbet veldig godt selv om det ikke alltid har vært synlig i meter framdrift, sier prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Fv. ordfører Eva Vinje Aurdal, Bjørn Presthus, bas i Skanska og elevrådsleder Frida Otterlei på Haramsøy skule. <i>Foto:  Svein Skeide, Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Fv. ordfører Eva Vinje Aurdal, Bjørn Presthus, bas i Skanska og elevrådsleder Frida Otterlei på Haramsøy skule. Foto:  Svein Skeide, Møre og Romsdal fylkeskommune

To år med driving

Tunneldrivingen startet fra Longva i mars 2019 og fra Fjørtofta i juni 2019. 2502 meter av tunnelen er drevet fra Longva og 3218 meter fra Fjørtofta. 

Nå starter etterarbeidene også i Nogvafjordtunnelen. Anleggsveien gjennom tunnelen blir fjernet før den nye veien blir bygd opp med dreneringssystem, renseanlegg for tunnelvann. Så starter et omfattende elektroarbeid med monteringen av lys, vifter og sikkerhetssystem. 

Nogvafjordtunnelen mellom Longva og Fjørtofta og Fjørtoftfjordtunnelen mellom Fjørtofta og Harøya blir åpnet når heile Nordøyvegen åpner for trafikk sommeren 2022.

Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.