Det var i midten av juni det ble kjent at fem entreprenører hadde prekvalifisert seg i konkurransen om å bygge den 3470 meter lange Skarvbergtunnelen langs E69 i Porsanger.
I kontrakten ligger også bygging av 3330 meter vei.
Den nye tunnelen erstatter gamle Skarvbergtunnnelen. Den blir lengre og går inn i fjellet langs Porsangerfjorden. Dermed fjernes en av de mest skredutsatte strekningene på E69.
– Tilbudene ligger veldig tett. Det kan bety at vi har laget et godt konkurransegrunnlag og at entreprenørene vurderer usikkerheten i prosjektet ganske likt, kommenterer delprosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen i en melding.
Målet er å inngå kontrakt slik at arbeidet kan starte i løpet av høsten, og planen er at den skal settes i trafikk høsten 2021.
Disse har levert anbud:
Skanska Norge: 622.828.726
BetonmastHæhre Anlegg: 644.857.704
Leonhard Nilsen & Sønner: 647.800.000
Implenia Norge: 657.976.375
Kruse Smith Entreprenør: 671.592.220
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
![<i>Illustrasjon: Google Maps</i>](https://images.gfx.no/580x/2333/2333611/skarvbergtunnel2.jpg)