FOR TOG: Utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket mener tog kan konkurrere godt med fly når reisetiden holdes under tre timer totalt. (Bilde: Truls Tunmo)

– Jernbanen trenger bevilgninger utenfor statsbudsjettet

  • Bygg

Harald Nikolaisen, utbyggingsdirektør i Jernbaneverket, mener jernbaneutbygginger trenger en ny finansieringsmodell:

– Vi må ha andre virkemidler enn årlige bevilgninger over statsbudsjettet, fordi vi er avhengige av forutsigbarhet for å komme i mål, sa han under Anleggsdagene på Gardermoen i går.

Professor:

– Avgjørende

Han sier de er avhengige av en slik forutsigbarhet for å kunne gjennomføre store prosjekter.

– Det er avgjørende for at vi skal kunne forberede oss på gjennomføring, planlegging og tilrettelegging av de store prosjektene. Ellers vil jernbaneprosjektene i beste fall ta mye lengre tid å gjennomføre, og i verstefall stoppe helt opp, sier Nikolaisen.

Ingen konflikt

I dag la Høyhastighetsutredningen frem sin rapport. Den viser at , men Nikolaisen mener likevel driften i seg selv kan være lønnsom.

Han ser ingen konflikt mellom satsing på høyhastighetstog og satsing på dagens jernbane:

– Tvert imot vil utbygging av intercitytriangelet til en fart på 250 km/t i veldig stor grad være et rasjonelt virkemiddel som del av en fremtidig høyhastighetstrasé, sier Nikolaisen.

Høyhastighetsutredningen: Lyntog bra for klimaet

Drahjelp for utbygging

Dersom en høyhastighetsutbygging vedtas, mener Nikolaisen det vil være positivt for hele jernbanen:

– Det vil sette fart på den pågående moderniseringen av eksisterende jernbanenett, og være en drahjelp for all annen modernisering. Men det vil kreve nøye overveielse av hvor mye penger man skal bruke på parallelle prosjekter. Det blir en politisk vurdering, sier utbyggingsdirektøren.

Nikolaisen legger til at inntil et slik vedtak blir gjort, er det primære målet å sikre punktlighet på dagens jernbanenett.

Tre punkter

For å sikre fremtidig prosjektgjennomføring, er det følgende punkter han anser som viktigst akkurat nå:

  • Sikkerhet og HMS i prosjektgjennomføringen, slik at den går på skinner.
  • God leverandør- og markedsutvikling, så markedet er klar for å ta i mot økte bevilgninger som må komme både for å bygge ut eksisterende jernbanenett og et eventuelt høyhastighetsnett.
  • Å videreutvikle en rendyrket byggherrerolle for Jernbaneverket, så de er rustet til å gjennomføre moderniseringen av jernbanen.