Når landets største messe for anleggmaskiner åpner i dag, er endel av bakteppet økende fokus på miljø og nullutslipp fra tradisjonelle fossile drivstoffmotorer. Kravet om 50 prosent redusjon i utslippene fra bransjen innen 2030 gjør at mange aktører i disse dager ser at de må ta grep, og det fort. Samtidig strammer særlig offentlige byggherrer grepet og skjerper kravene til hva slags maskiner som skal slippe inn på anleggsplasser, i første omgang i byområder.
Anleggsmaskiner vil derfor måtte endre sine utslipp kraftig for å nå målene, og mange har i dag begynt å se på mulighetene for elektrisk ladbare maskiner. På Vei & Anlegg på Hellerudsletta er det flere eksempler på at el-fokus også innen maskinbransjen øker, men i første omgang er det de minste maskinene som er ut til å komme med ladbare batterier.
Derfor vekker det oppmerksomhet når Pon Norge AS er på plass med en helektrisk versjon av sin gravemaskin 323. 23-tonneren er bygget om i Norge fra drift via en vanlig dieselmotor, til en helelktrisk, ladbar versjon.
LES OGSÅ: Historisk godt første kvartal for Volvo-konsernet
Cat - men bygget i Norge
Det var derfor en stolt adm.dir Etik Sollerud i Pon Norge som i dag i dag kunne vise fram første Cat-maskinen med batterielektrisk drift, bygget i Norge.
![Adm.dir Erik Sollerud i Pon Norge AS mener at vi bare har sett starten av elektrifiseringen av anleggsmaskiner. <i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2295/2295884/SAM_1058.jpg)
Han forteller at utviklingen har skjedd som et resultat av at etterspørselen er begynt å komme etter større nullutslippsmaskiner, og at siden Norge ligger i forkant i å ta i bruk slik teknologi, måtte de ta utviklingsrollen på dette området selv.
– Denne maskinen er et symbol på noe helt nytt i anleggsbransjen, men som vi vil se mere av i fremtiden. Denne maskinen vil gjøre en stor forskjell på utslippene på oppdrag i sentrale strøk, og det er det vi forbereder oss på, sa Sollerud.
Kapasitet til 5- 7 timers drift
Den elektriske Cat-graveren har batterikapasitet til økter på 5 til 7 timer mellom hver ladning. Prisen er i utgangspunktet tre ganger høyere enn en standard dieselsdrevet versjon, men infølge Pons utviklere blir totalkostanden ikke så avskrekkende som den første kan virke.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
For det første bedrar Enova med statlige tilskudd opptil 40 prosent av merkostanden i forhold til en standardmaskin. Ved 12 000 driftstimer tilsvarer spart dieselforbruk 1 million kroner. I tillegg vil slitestyrken på en batteribasert enhet vil være lengre enn en dieselmotor; 20 000 timer mener utviklerne at en slik maskin godt vil tåle.
– Og dette til sammen gjør at regnestykket ikke blir så gærent, mener Erik Sollerud.
LES OGSÅ: Se bilder fra årets Vei og Anlegg på Hellerudsletta
Skal produsere 5 - 10 maskiner i år
Han forteller at Cat ikke på sentralt hold ikke har noen umiddelbare planer om å utvikle el-maskiner, og man fra USA følger utviklingen av el-maskiner i Norge med "positiv nyskjerrighet".
Veidekke har allerede bestilt den første ordinære el-maskinen fra Cat, som skal leveres i begynnelsen av august. Pon-sjefen forteller at de i år vil produsere mellom 5 og 10 maskiner av denne typen. Samtidig vuderer de om de skal elektrifisere andre modeller og størrelser i Cats maskinprogram.