Det danske Vejdirektoratet har valgt et joint venture bestående av selskapene Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som rådgivende, til å bygge den 4 kilometere lange bruforbindelsen som skal bygges over Storstrøm-sundet. I tillegg har de benyttet det danske selskapet EKJ Rådgivende Ingeniører.
Tilsammen fire konsortier var tilbydere til det store prosjektet, hvor arbeidene forventes å komme i gang andre halvår av 2018.
Totalkostnad 4,2 milliarder kroner
![](https://images.gfx.no/290x/2204/2204833/Cam03_E.jpg)
Det er det danske Vejdirektoratet som er byggherre for den nye Storstrømsbroen, som skal binde Sjælland og Falster sammen via Masnedø. Brua blir ca. 4 km lang og blir Danmarks tredje største etter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Byggeperioden er planlagt fra 2018 , til den står ferdig i 2022.
Samlet pris for prosjektet, inklusiv rivning av den eksisterende Storstrømsbro, er kostnadsberegnet til ca. 4,2 milliarder danske kroner.
Storstrømsbroen får elektrisk jernbane i to spor som kan fyke over i en hastighet på opptil 200 km/t. Bilene på det tofelts kjørefeltet må nøye seg med en fart 80 km/t. Brua vil i tillegg bli utstyrt med gang- og sykkelsti.