SLUISKIL: De gamle produksjonslinjene Urea 5 og 6 kommer fortsatt til å være i delvis drift etter at Urea 7 åpner sommeren 2011.
Slutt
Men gammel teknologi gjør at pensjonsalderen nærmer seg. I løpet av få år er det slutt for de to fabrikkenhetene.
Yara markerte et nødvendig grep da de tidligere i høst la ned grunnsteinen for den største nåværende industriinvesteringen på nederlandsk jord – den nye produksjonslinjen Urea 7 vil koste 3,4 milliarder kroner.
Det bekrefter Yaras sjef ved Sluiskil-fabrikken, Mark van Hijfte.
– Avgjørelsen om å bygge Urea 7 var etter min mening helt essensiell for å unngå produksjonsstopp i løpet av noen år i urea-produksjonen her. Med Urea 7 vil derimot produksjonen øke dramatisk, og vi vil nå målet vårt om å bli verdens største urea-fabrikk, sier van Hijfte til Teknisk Ukeblad.
![Produksjonssjef Rik Lambotte og fabrikksjef Mark van Hijfte.](https://images.gfx.no/580x/1770/1770054/Mark%2520van%2520hijfte%2520og%2520Rik%2520lambotte%25200910051543.jpg)
Energibesparende økning
Yaras satsing på Sluiskil-fabrikken vil øke produksjonsvolumet fra 2400 tonn til 3500 tonn urea daglig – 500 tonn mer i dagsproduksjon enn verdens nest største ureafabrikk.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Det sørger den nye teknologien for. Den nye produksjonslinjen, som øker produksjonen av urea og den flytende høykvalitetsurealøsningen Adblue, skal blant annet møte det sterkt økende behovet for NOx-rensing fra tungtransport i Europa.
Den nye teknologien vil også sørge for en energieffektivisering som monner: Til tross for om lag en tredjedel større produksjon daglig, vil Urea 7 trenge bare 25 prosent av energibehovet som de to gamle linjene har til sammen.
Det vil si at med samme energimengde som brukes i Urea 5 og 6 i dag, vil Urea 7 produsere 400 000 tonn mer urea per år.
Utslippene av CO2 reduseres også vesentlig. Med lik mengde fremstilling som i Urea 5 og 6, vil Urea 7 stå for 80 000 tonn mindre CO2-utslipp årlig.
Strengere EU-krav
Fra 1. oktober i år kom det ny Euro-norm. Dette betyr blant annet strengere regler når det gjelder utslipp fra transportsektoren.
Noe av høykvalitetsureaen Adblue brukes i transportkjøretøy for å rense NOx, og vil få langt større etterspørsel med den nye Euro-normen – noe som vil være en markedsdriver for Yaras ureaproduksjon.
Fra det gedigne Sluiskil-anlegget skal også CO2 brukes i nærområdene til fabrikken, blant annet til å dyrke frukt og grønnsaker i drivhusanlegg.
![MÅ OPPGRADERES: Yaras fabrikk i Sluiskil i Nederland trenger den nye produksjonslinjen Urea 7, som er klar om drøyt halvannet år. Vest-Europas urea-behov er sterkt stigende. (FOTO: Truls Tunmo)](https://images.gfx.no/580x/1770/1770053/Sluiskil_1_09100515_120788a%2520copy%25200910151100.jpg)
Mye penger
Yara skapte vill begeistring både sentralt i Nederland og i Sluiskil-distriktet lokalt da grunnsteinen for Urea 7 ble lagt ned i førsten av september.
Statsminister i Nederland, Jan Peter Balkenende, hadde følgende kommentar til NTB etter grunnsteinseremonien:
– Det er snakk om 400 millioner euro. Det er mye penger. At Yara investerer i denne regionen, sier noe om kvaliteten på dette anlegget og Yaras tro på rammebetingelsene i regionen. Som statsminister for Nederland er jeg veldig glad for denne investeringen.
Tyngdepunkt for gjødselproduksjon
Sjefen for oppstrømsaktivitetene i Yara, Tor Holba, sier at milliardinvesteringen for Urea 7 gjør at Sluiskil blir et viktigere tyngdepunkt ut i fra et bedriftsøkonomisk ståsted.
– Sluiskil er et tyngdepunkt i vår produksjon av nitrogen i Vest-Europa. Fabrikken skal være med på å dekke det økende behovet for nitrogen i denne delen av verden som bruker omtrent ni millioner tonn av dette i året, eller rundt 18 millioner tonn urea. En stor gjødselproduksjon kommer til å være vesentlig i mange år fremover, sier Holba.
De gamle produksjonslinjene er nærmere 40 år gamle, men Yaras oppstrømssjef er mer moderat i uttalelsene om levetiden til de eksisterende produksjonslinjene enn det Sluiskil-sjefen Mark van Hijfte er.
– Vi kunne drevet anleggene videre, men da ville kostnadene ha blitt mye høyere. Det var derfor riktig å gjøre denne investeringen nå, sier Holba.
![Var ukomplisert RIKTIG TIDSPUNKT: - Det var riktig å gjøre denne investeringen nå, sier Tor Holba, sjef for oppstrømsaktivitetene i Yara, Tor Holba.](https://images.gfx.no/580x/1770/1770052/Tor%2520Holba%25200910051535.jpg)
Var ukomplisert
Han understreker at finanskrisen ikke berørte beslutningen om å investere stort på den nederlandske landsbygda.
– Det var aldri en komplisert diskusjon forut for investeringen. Beslutningen ble tatt før finanskrisen satte inn. Vi har som generelt lønnsomhetsmål å ha 10 prosent avkastning på bruttoinvesteringen, og i forhold til inntjeningen tilfredsstiller denne investeringen dette kravet, sier Holba.
Ikke flere nyinvesteringer
Uansett vil den nye urea-fabrikken i Sluiskil bli Yaras største, og også verdens største i sitt slag når den står ferdig om drøyt halvannet år.
– På grunn av høye energipriser vil vi ikke etablere nye fabrikker i Europa, men heller oppgradere våre eksisterende anlegg ved behov. Når det gjelder andre investeringer i verden, vil vi etablere oss der det er tilgang på gass til lavere priser. Et eksempel er Libya hvor vi i februar i år gikk inn i et joint venture samarbeid med libyske myndigheter om å etablere en gjødselfabrikk, sier Tor Holba.