INDUSTRI

Tetter Nordlys med magnetmatter

Tore Stensvold
16. sep. 2011 - 09:27

Ulykken:

Det oppsto brann i maskinrommet kl. 09:17 om bord på Nordlys ved innseiling til Ålesund, på vei nordover, torsdag 15. september. Skipet ble tauet til kai og brannen slokket. Det var 207 gjester om bord på MS Nordlys og et mannskap på 55. To personer, begge fra mannskapet, er omkommet. 16 ble sendt på sykehus. Ifølge Hurtigruten AS er fire fortsatt på sykehus. Alle de skadde er besetningsmedlemmer. Eksplosjon i maskinrommet kan være årsak til brannen.

MS Nordlys:

  • Bygget: 1994 ved Volkswerft, Tyskland
  • Jomfrutur: 4. april 1994
  • Lengde: 121,8 m
  • Bredde: 19,2 m
  • Dypgående: 4,7 m
  • Toppfart: 20 knop
  • Hovedmaskin: 2 stk. MaK 6M552C dieselmotorer
  • Ytelse: 12 228 bhk totalt
  • Tonnasje: 11 204 (bruttotonn)
  • Lasteevne: 850 dødvekttonn
  • Passasjerer: 691 (482 køyeplasser)

Kilde: Wikipedia

Vis mer

Mattene var fredag morgen på vei med helikopter og fly fra østlandsområdet og ventes til kaia i Ålesund mellom 10 og 11.

Et kranskip skal prøve å stabilisere Nordlys for å hindre kantring, mens mer pumpekapasitet skaffes og nye tettematter monteres.

Spesialmatter

Dette er spesialmatter utviklet for å kunne tette hull i skrog. De tåler enorme vanntrykk og holdes på plass av magnetlister, festet til mattene.

Det er firmaet Miko Marine i Oslo som har utviklet denne typen matter. De ble først kontaktet i går kveld med spørsmål om å bistå.

– Vi henter matter i Moss, der de produseres, og fra lager i Drøbak. Noe er på vei med helikopter og noe er på vei med rutefly, sier Claus Christian Apneseth, prosjektleder i Miko Marine. Noe materiell ble kjørt med taxi fra Namsos i går, men det var for lite.

MAGNET: Matter spesiallaget for å tette sjøvannsinntak rulles ut over hullet og magneter og vanntrykk holder mattene på plass. Operasjonen er så enkel, ifølge Miko Marine, at det ikke kreves spesialkompetanse. A: Matte. B: Flyteelement. C: Sjøvannsinntak
MAGNET: Matter spesiallaget for å tette sjøvannsinntak rulles ut over hullet og magneter og vanntrykk holder mattene på plass. Operasjonen er så enkel, ifølge Miko Marine, at det ikke kreves spesialkompetanse. A: Matte. B: Flyteelement. C: Sjøvannsinntak

Dykkerfirma

Han er på plass i Ålesund og venter på mattene. Helikopteret er ventet inn rundt 10-tida.

– Et lokalt dykkerfirma er engasjert av forsikringsselskapet Gard. De skal plassere mattene, dersom politiet gir tillatelse til å dykke.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Trimble
Asplan Viak går nye veier med åpne standarder og IFC 4.3

Ifølge Apneseth er det tre sjøvannsinntak nær motorrommet som må tettes. Ventiler på innsiden av inntakene er defekte.

– Det er enkelt å tette dem. Vi har spesialmatter beregnet for sjøvannsinntak, sier Apneseth.

Mislykket

I går formiddag ble inntakene forsøkt tettet med Kystverkets egne, enkle matter. I bransjen blir de karakterisert som presenninger. De gikk også i stykker etter en tid. Dermed tok Nordlys igjen inn mer vann.

Nordlys krenget ved 9-tiden fredag morgen 21,7 grader. FOTO: Scanpix
Nordlys krenget ved 9-tiden fredag morgen 21,7 grader. FOTO: Scanpix

Trygt

Apneseth sier at helningen på Nordlys ikke er noe problem for dykkerne, og at de kan operere relativt trygt og eventuelt gå under kaia dersom skipet skulle velte.

Kritisk vinkel

DNV har anslått at 20 graders helning er kritisk. I 9.30-tida ble helning fastslått til 21,7 grader.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

– Vi kan ikke si eksakt hvor mange grader skipet kan tåle. Det er avhengig av flere faktorer, hvordan skipet er lastet, ballastvann og vekter om bord, sier Per Wiggo Richardsen, kommunikasjonsdirektør i Det Norske Veritas.

DNV opplyser at skipet var i god teknisk stand og tilfredsstiller alle klassekrav.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.