Professor Jon Samseth støtter regjeringens avgift på biodiesel. (Bilde: Camilla Aadland)

– Sterke økonomiske interesser står bak

  • Industri

– Se for deg at norsk vannkraft hadde vært avgiftsfri, sier Jon Samseth, professor ved Høgskolen i Akershus med arbeidsområder bærekraftig energi og miljø.

Kapitalkrefter

Biodiesel ble tillagt avgift på linje med vanlig autodiesel da regjeringen la frem statsbudsjettet tidligere i høst.

Da startet en massiv kampanje mot vedtaket, fra næringslivet, deler av miljøbevegelsen og interesseorganisasjoner.

Samseth mener sterke kapitalkrefter står bak siden biodiesel ikke kommer spesielt godt ut miljømessig i livssyklusanalyser.





– Et voldsomt press

– Det har vært et voldsomt press på denne saken, og det er tydelig at det står sterke økonomiske interesser bak dette, utdyper han og mener det er tydelig at transportnæringen ønsker å skjerme den avgiftsfrie biodieselen.

– Samtidig ser landbruket en mulighet til et marked her, legger han til.

Samseth mener et samfunn ikke har råd til storstilt subsidiering av fornybar eller ikkefornybar energi når volumet blir stort. Og med en tvangsinnblanding på 2,5 prosent har volumet blitt stort.





Avgiftshull vil bli tettet

Jeg vil tippe at smertegrensen ligger der for de fleste myndigheter rundt om i verden.

Jeg tror det vil skje at andre avgiftsfrie hull også vil bli tettet, sier han og henviser til Tyskland, som innførte avgift på biodiesel for et par år siden.

– Jeg vil tro at dette vil komme til å skje med andre typer fornybar energi, sier Samseth.

Mye penger

Han viser til at det er store penger involvert. Hvis 50 prosent av drivstofforbruket skulle komme over på fornybare energikilder vil det bety en støtte på rundt åtte milliarder kroner.

– Ethvert samfunn som over tid skal opprettholde en viss levestandard kan ikke fortsette å subsidiere fornybare eller ikke fornybare energikilder på den måten, sier Samseth.





– Vil ikke bety mye

I Fredrikstad har Uniol, Norges eneste biodieselprodusent av et visst omfang, varslet at selskapet muligens kommer til å melde oppbud.

Fabrikken ble startet opp rett før sommeren, med en investering på over 300 millioner kroner.

På Hønefoss har Norske Skog et planlagt prosjekt som det nå spøker for. Samseth mener markedet ikke forsvinner.

– Hvis vi ser det isolert fra deres side vil ikke dette bety mye, i og med at det er tvangsinnblanding på 2,5 prosent, sier han.





Krever økt omsetningspåbud

Norsk bioenergiforening (Nobio) mener dette omsetningspåbudet må økes til fem prosent allerede fra neste år.

I et brev til miljøvernminister Erik Solheim skriver foreningen at regjeringen tidligere har lagt opp til dette og at det ikke bør være noe i veien for å forsere dette vedtaket.

"Konkret må opptrappingen for innfasing av biodrivstoff starte med at omsetningspåbudet trappes opp fra 2,5 % (slik det er i dag) til 5 % fra medio 2010, deretter opp til 7 % fra midten av 2011," skriver foreningen.

Nobio mener at de negative konsekvensene av det allerede fattede vedtaket om å innføre autodieselavgift på biodiesel kan reduseres noe med et slikt tiltak.