Svenske Stena line kaller sine nye ferjer "superferjer". De skal være størst i sitt slag i verden og skal inni trafikk mellom det europeiske fastlandet og De britiske øyer, strekningen Hoek van Holland – Harwich.
Den første ferja, Stena Hollandica, ble overtatt i begynnelsen av mai, og den neste, Stena Britannica, kommer i trafikk til høsten. Skipene bygges i Wismar i Tyskland og er utviklet av Stena.
Landstrøm
Miljøhensyn er tatt i forhold til skrogform, motoroppsett og framdriftssystem. Skipene er klargjort for landstrøm slik at hjelpemotorene kan stanses når skipet ligger til kai.
Skipene med innvendige kjørebaner på 5.500 meter får plass til over 300 trailere og 200 biler.
Kutter C02
Ferjene inngår i et moderniseringsprogram til ca. 8,5 millioner kroner. I tillegg til skipene, omfatter det oppgradering av eldre skip og utbygging av havner. Leveransen av de to nye skipene, som ble bestilt for over to år siden, setter i gang en dominoeffekt i Stenas flåte. Kapasiteten øker, men likevel kan to eldre ferjer kuttes ut.
Det, samt mer miljøvennlige skip, betyr ca. 30 prosent CO2-kutt fra Stena Lines ferjeflåte.
Askeskyen som stanset all flytrafikk, bærer ifølge Stena Line bud om at det blir mer attraktivt å reise med båt mellom Storbritannia og kontinentet.
Asken viser vei
Stena opplevde køer langt ut på gaten i engelske Harwich, og kapasiteten var sprengt.
– Selv om dette var en ekstraordinær hendelse, bekrefter det bare Stena Lines tro på den framtidige ferjetrafikken i Europa, heter det i en pressemelding.
Stena Line investerer også en milliard kroner i ny havn i Loch Ryan i Skottland. Denne havnen vil bli brukt til både passasjer og frakttrafikk.
Stena Line planlegger dessuten å investere ytterligere en milliard kroner i to moderne fartøy som vil bli satt i trafikk mellom Stranrear (Loch Ryan) og Belfast når havnen er ferdig.