– Fram til 2015 ser vi for oss å bruke seks-sju milliarder kroner totalt på landanlegg i Norge, sier Georg Velde i Statoil.
Industrien får kjempe om flere kontrakter framover. Statoil skal utvide gassanlegget Snøhvit i Hammerfest og gjøre forbedringer på Kollsnes i Øygarden som tar imot gassen fra Troll-feltet. De skal også fornye gassanlegget på Kårstø i Rogaland innen 2013.
Men for å vinne framtidige kontrakter må industrien levere bedre kvalitet.
Må gjøres om igjen
– Kvaliteten i alle faser av prosjektene kan bli bedre, sier Velde.
– Vi må av og til gjøre engineering to ganger. Sammen med industrien må vi bli bedre. Vi ser avvik i fabrikasjonen med skader på maling, rørspooler som ikke er laget etter tegningen. Det koster tid og penger å rette det opp.
Han viser spesielt til Snøhvit, hvor det gikk flere hundre tusen timer til å rengjøre og male og rette opp igjen skader etter at arbeidet har gått for fort.
– Vi må stille strengere krav til ledelse og detaljplanlegging. Vi må forberede oss bedre, sier Velde.
– Jeg tror at sånn som markedet er nå, er det mulig å ta tak i og snu dette.
Ønsker konkurranse
Utfordringene gjelder ikke bare norske bedrifter, men også utenlandske leverandører. Hvis norske bedrifter skal bli foretrukket må de skjerpe seg, mener Velde.
– Statoil vil ha konkurranse. Hvis norske bedrifter tar tak i dette, står de sterkere, sier han.
Dårlig arbeid ble naturlig nok ett av diskusjonstemaene under NPFs landanleggkonferanse i Sandefjord i september.
Industrien vil løfte seg
– Det er et betydelig potensiale for kvalitetsløft, sier Geir Storaas i Fabricom, som er eid av GDF Suez.
– Jeg tror ikke Helge Lund er opptatt av norsk lenger. Det skal være best kvalitet og levert til rett tid.
Storaas mener industrien må ta innspillet på alvor.
– Vi har ikke investert nok i ledelse. Dette blir fundamentalt framover, sier Storaas.
– Vi tar dette seriøst
Norsk Industri har satt ned en egen gruppe for å skjerpe rutinene.
– Statoil har jo etterlyst dette lenge, sier Ragnar Rugtvedt i organisasjonen Norsk Industri til Teknisk Ukeblad.
Han forklarer den sviktende kvaliteten med at det har vært mye å gjøre i bransjen med utbyggingen av enorme prosjekter som Snøhvit og Ormen Lange samtidig. Det har kommet inn mange utenlandske arbeidere, og ikke alle er vant med norske standarder innen HMS og kvalitet.
– I fjor inviterte vi bedriftene til en workshop for å forbedre rutinene, sier Rugtvedt.
Vil ha Statoil med
Organisasjonen utarbeidet rapporten «Kostnadseffektive løsninger med effektivitet», som er presentert for Statoil. Norsk Industri ønsker å få med seg Statoil videre i prosessen, fordi manglende kvalitet kan skyldes både leverandør og bestiller.
– Vi må redusere behovet for stadige endringer underveis, sier Rugtvedt.
– Man må planlegge bedre?
– Prosjektene må modnes. Den høye oljeprisen gjorde at mange prosjekter ble satt i gang for tidlig. Sånn går det når du lager bilen mens du kjører, sier Rugtvedt.